November 7, 2012

ပအို၀္း


ပအို၀္းလူမ်ိဳးတို႔သည္ ကရင္အႏြယ္ျဖစ္ေသာ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ေတာင္ေပၚကရင္၊ ကြင္းကရင္ ႏွစ္မ်ိဳးလုံး၌ ထက္ဝက္ခန႔္စီ ပါဝင္သည္။ သို႔ေသာ္ မူလက ေတာင္ေပၚ၌ အေနမ်ားေသာ လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္၍လည္း ေတာင္သူဟူ၍ ေခၚေဝၚဟန္တူသည္။
ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ အမ်ိဳးအလိုက္ မိမိတို႔ကိုယ္ကို ေခၚေဝၚေသာ အမည္မ်ားရွိၾကသည္။ ပုံစံအားျဖင့္ ကရင္နီတို႔သည္ မိမိတို႔ကိုယ္ကို ကယားဟု ေခၚၾကသည္။ ပအို၀္းဟူေသာ အမည္သည္လည္း အမ်ိဳးအလိုက္ ေခၚေဝၚေသာ အမည္ျဖစ္သည္။

ပအို၀္းတို႔သည္ ကရင္မ်ိဳးတို႔တြင္ လူဦးေရအားျဖင့္ တတိယ အမ်ားဆုံးျဖစ္သည္။ ပအို၀္းတို႔ကို ျမန္မာနိုင္ငံ အေရွ႕ဘက္နယ္စပ္ေဒသ၊ ေတာင္ပိုင္းရွမ္းျပည္နယ္ အလယ္ပိုင္းႏွင့္ အေနာက္ဘက္ နယ္စပ္ေဒသတို႔တြင္ အႏွံ့အျပားေတြ႕ရွိရသည္။ ပအို၀္းတို႔၏ အခ်က္အခ်ာေဒသ ၂ ခုမွာ သံလြင္ျမစ္ေအာက္ပိုင္း ပတ္ဝန္းက်င္ေဒသမ်ားႏွင့္ ေတာင္ပိုင္းရွမ္းျပည္ရွိ သထုံနယ္တို႔ျဖစ္သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံ ေအာက္ပိုင္းရွိ က်ိဳကၡမီခရိုင္ႏွင့္ သထု႔ခရိုင္တို႔တြင္ ပအို၀္းလူမ်ိဳး အမ်ားဆုံး ေနထိုင္ၾကသည္။ ေတာင္ငူခရိုင္၊ ပဲခူးခရိုင္၊ ဖားအံခရိုင္၊ ကယားျပည္နယ္ႏွင့္ ေကာ့ကရိတ္ၿမိဳ႕နယ္ လခတို႔တြင္လည္း ပအို၀္းလူမ်ိဳးမွား အႏွံ့အျပား ေနထိုင္ၾကသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံမွအပ ထိုင္းနိုင္ငံကေမၻာဒီးယားနိုင္ငံမ်ားႏွင့္ မဲေခါင္ျမစ္ ေအာက္ပိုင္းေဒသတို႔တြင္လည္း ပအို၀္းမ်ား အထင္အရွား ရွိေလသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံေတာင္ပိုင္း သထုံခရိုင္သည္ ပအို၀္းတို႔၏ မူလဇာတိေဒသျဖစ္သည္။ ဒ႑ာရီပုံျပင္မ်ားအရ ပုဂံျပည္သို႔ အေနာ္ရထာမင္း သုံ႔ပန္းအျဖစ္ ဖမ္းယူသြားေသာ သထုံျပည့္ရွင္ မႏူဟာမင္းသည္ ပအို၀္းလူမ်ိဳးဟု ဆိုသည္။ ပုဂံသို႔ မႏူဟာမင္း ပါသြားၿပီးေနာက္ နိုင္ငံၿပိဳကြဲ၍ အခ်ိဳ႕ပအို၀္းတို႔သည္ ေျမာက္ဘက္သို႔ ေရာက္သြားၿပီးလၽွင္ ရွမ္းျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္းတြင္ သထုံနယ္သစ္ကို တည္ေထာင္ၾကသည္ဟု ဆိုသည္။ သထုံျပည္မွ ေျပးလာေသာ ပအို၀္းတို႔သည္ ေျမလတ္တြင္လည္း အေျခစိုက္ၾကသည္။ ပုဂံေက်ာက္စာတို႔တြင္ ေတာင္သူဟူ၍ ေဖာ္ျပပါရွိရကား ပုဂံေခတ္ကပင္ ပအို၀္းႏွင့္ ျမန္မာတို႔ အဆက္အသြယ္ရွိသည္ဟု ယူဆရေပသည္။
ရွမ္းျပည္နယ္ သထုံနယ္တြင္ ပအို၀္းတို႔သည္ နန္းေခ၊ တတုတ္၊ ကြန္ေလာင္၊ တန္စန္ႏွင့္ ခိုင္ဟူ၍ လူမ်ိဳးစု ၅ စု ကြဲသည္ဟုဆိုသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ရွမ္းျပည္နယ္မွ ပအို၀္းတို႔ကို ရွမ္းေတာင္သူဟုလည္း ေခၚၾကသည္။ ရွမ္းပအို၀္းတို႔သည္ မိမိတို႔ကိုယ္ကို သထုံပန္းရင္ဟုလည္း ေခၚၾကသည္။ ရွမ္းျပည္နယ္၊ သထုံနယ္ကိုလည္း အုပ္ခ်ဳပ္သူ ၿမိဳ႕စားသည္ ပအို၀္းလူမ်ိဳးျဖစ္သည္။
ပအို၀္းတို႔သည္ ကရင္ဘာသာစကားႏွင့္ နီးစပ္ေသာ ဘာသာစကားကို ေျပာဆိုၾကသည္။ ကိုယ္ပိုင္ စာေပရွိေသာ္လည္း အလြန္ရွားပါး၍ ပအို၀္းစာေပကို ဖတ္တတ္သူ နည္းပါးလွသည္။ ပအို၀္းတို႔သည္ ဗုဒၶအယူဝါဒကို သက္ဝင္ယုံၾကည္ၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းကန္ဘုရားမ်ား တည္ေဆာက္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ နတ္ကိုးကြယ္မွုကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ ရြာနတ္၊ အိမ္ေစာင့္နတ္မ်ားကို မပ်က္မကြက္ ပူေဇာ္ပသမွုလည္း ရွိသည္။


ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား

ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပုိင္းရွိ ပအိုဝ္းတုိင္းရင္းသား တုိ႕သည္ အနက္ (သုိ႕) နက္ျပာေရာင္ဝတ္စံုကို အမ်ားဆံုးဝတ္ဆင္ၾကသည္။ ေအာက္ျမန္မာျပည္ရွိ ပအိုဝ္းတုိင္းရင္းသား တုိ႕မူကား ဗမာ လူမ်ိဳးကဲ့သုိ႕ ဝတ္ဆင္ၾကသည္က မ်ားေလသည္။ အနက္ေရာင္၊ နက္ျပာေရာင္ ဝတ္ဆင္ၾကျခင္းမွာ အနက္ေရာင္သည္ အပူကုိ စုပ္ယူႏိုင္ျခင္း၊ ေအးေသာရာသီဥတုဒဏ္ကုိ ကာကြယ္ႏိုင္ျခင္း၊ ေပေရစြန္းထင္းမႈ သက္သာျခင္း စသည္တုိ႕ေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။ ထုိ႕ျပင္ ပအိုဝ္းတုိင္းရင္းသား တုိ႕သည္ အမ်ားအားျဖင့္ ျမင့္ေသာေတာင္ေပၚေဒသတြင္ ေနထုိင္ၾကသျဖင့္ အေအးဒဏ္ကုိ ကာကြယ္ႏိုင္ရန္အတြက္ အနက္ေရာင္ ဝတ္စံုကုိ ဝတ္ဆင္ၾကျခင္း ျဖစ္၏။ အနက္ေရာင္သည္ ပအုိဝ္းတုိင္းရင္းသားတုိ႕၏ မူပုိင္အေရာင္ပင္ ျဖစ္ေလသည္။
အနက္ေရာင္၊ နက္ျပာေရာင္ဝတ္စံုကုိ ဝတ္ဆင္ရာတြင္ အဖိုးထုိက္တန္ေသာ သကၠလပ္မ်ားကို အထူးအေလးေပး ဝတ္ဆင္ၾက၏။ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီး ဝတ္စံုတစ္စံုသည္ ယခုကာလ ေစ်းႏွုန္းအားျဖင့္ ငါးေသာင္းက်ပ္ခန္႕ရွိေလသည္။ အနက္ေရာင္၊ နက္ျပာေရာင္ ဝတ္စံုကုိ ညီညာစြာ ဝတ္ဆင္ၾကသျဖင့္ ဂုဏ္တု ဂုဏ္ျပိဳင္ ကင္းသည္ကုိ ေတြ႕ရေပသည္။

ေဆြမ်ိဳးေတာ္စပ္ျခင္း

ပအုိဝ္းလူမ်ိဳးတြင္ မိန္းမ၏ ေမာင္ႏွွွင့္အစ္ကုိအား ‘မက္’ ဟုေခၚ၍ ညီမ၏ေယာက်ာၤးကိုလည္း ‘မက္’ ဟုပင္ေခၚသည္။ ညီအစ္မ နွစ္ေယာက္၏ ေယာက္်ားကို ‘ဖာတန္’ ဟုေခၚျပီး၊ ညီမ၏ လင္ေယာက္်ားကုိ ‘ဖာနင္’ ဟုေခၚသည္။ အေဖ၏ ညီကို ‘ဖာနင္’၊ အေမ၏ အစ္ကုိ ကုိ ‘ဖာတန္’ ဟုေခၚသည္။ အေမ၏ေမာင္ကုိ ‘ဖူ’ ဟုေခၚသည္။ အေဖ၏ ညီမႏွင့္ အစ္မကုိလည္း ‘ဖူ’ ဟုေခၚသည္။ အေမ၏ ညီမကို ‘မိြဳးတန္’၊ အေမ၏ အေမကုိ ‘မိြဳးျဖား’၊ ဇနီးသည္၏ ညီမကို ‘မြိဳးနင္’၊ ဇနီးသည္၏ အစ္မကုိ ‘မိြဳးတန္’ ဟုေခၚသည္။

အေမြဆက္ခံျခင္း

မိဘႏွစ္ပါးကြယ္လြန္ေသာ္ က်န္ရွိပစၥည္းမ်ားကုိ သားသမီးမ်ားအား က်ားမ ႀကီးငယ္မခြဲျခားဘဲ ခြဲေဝယူၾကသည္။ မိဘႏွင့္ ေနာက္ဆံုးအတူေနသူက အေမြကုိ ပုိရထုိက္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ သားသမီးေျမးျမစ္မရွိမွသာ အနီးဆံုးေဆြမ်ိဳးက ဆက္ခံႏုိင္သည္။ မိဘ၏ ေနအိမ္ႏွင့္ ေျမကြက္ကုိ အငယ္ဆံုးသားသမီးမ်ားအား ေပးေလ့ရွိသည္။ အေမြစား အေမြခံ မရွိဘဲ ေသဆံုးသြားၾကလွ်င္ ၄င္းတုိ႕၏ ပစၥည္းမ်ားကုိ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းသုိ႕ ေပးပို႕ လွဴဒါန္းေလ့ရွိသည္။

လူပ်ိဳအပ်ိဳဘဝႏွင့္ မဂၤလာလက္ထပ္ပြဲ

လူပ်ိဳအပ်ိဳဘဝသည္ လူမ်ိဳးတိုင္းတြင္ ရိွၾကသည္။ ပအိုဝ္းတုိင္းရင္းသားမ်ား တြင္လည္း လူပ်ိဳလွည့္သည့္ ဓေလ့ရိွသည္။ လူငယ္မ်ား လူပ်ိဳလွည့္ရာတြင္ မိမိရြာတြင္း၌လည္းေကာင္း၊ တစ္ဦးခ်င္းျဖစ္ေစ အေပါင္းအသင္းမ်ားႏွင့္ ျဖစ္ေစ လွည့္ေလ့ရွိသည္။ သူစိမ္းျပင္ပရြာ၌ အပ်ိဳလွည့္လုိလွ်င္ ကာလသားေခါင္းေဆာင္ထံတြင္ျဖစ္ေစ၊ ရြာခံကာလသားတစ္ဦးကျဖစ္ေစ လမ္းညႊန္ဦးေဆာင္ေပးၾကရသည္။ အိမ္ရွင္အပ်ိဳအမ်ိဳးသမီးအေနျဖင့္ မိမိ၏အိမ္ အလည္လာေသာ လူပ်ိဳမ်ားအား သိသည္ျဖစ္ေစ၊ မသိသည္ျဖစ္ေစ၊ လက္ခံစကားေျပာျပီး ေရေႏြးၾကမ္၊ ကြမ္း၊ စားဘြယ္တစ္ခုခုျဖင့္ ဧည့္ခံေပးရသည္။ လူပ်ိဳလွည့္ စကားေျပာရန္မွာ ေနအိမ္အတြင္းရွိ မီးဖိုနံေဘး၌ ဝိုင္းထိုင္၍ ေျပာၾကသည္က မ်ားသည္။ အခ်ိဳ႔လည္း ေန႔လယ္ယာလုပ္ငန္းခြင္မ်ားသို႔ လွည့္လည္ၾကသည္။ အမ်ိဳးသားအေနျဖင့္ အသက္(၁၆) ႏွစ္ အရြယ္မွစ၍ လူပ်ိဳလွည့္ႏိုင္ျပီး အမ်ိဳးသမီးမ်ားအေနျဖင့္ အသက္(၁၅) ႏွစ္တြင္ အပ်ိဳအျဖစ္ သတ္မွတ္ေလ့ရိွၾကသည္။

စိတ္ေနသေဘာထားမ်ား

ပအိုဝ္းတုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ ပေဒသရာဇ္ အုပ္စိုးသူ လူတန္းစား၏ ဖိႏွိပ္ညွဥ္းပန္းမႈႏွင့္ အခြန္အတုတ္ မတရားအတင္း အဓမၼေကာက္ခံမႈမ်ားေၾကာင့္ ၄င္းတို႔ႏွင့္ ကင္းေဝးရာ ေတာင္ေပၚေဒသမ်ားတြင္ ေရႊ႔ေျပာင္းေနထို္င္ခဲ့ၾကသည္။ ပင္ကုိစရိုက္အေနျဖင့္ မိမိ၏ စားဝတ္ေနေရးအတြက္ လြတ္လပ္စြာ ပရိေယသန ရွာမီးလိုမႈ စိတ္ဓာတ္အျပည့္ရွိၾကသည္။ ပေဒသရာဇ္စနစ္ ပေပ်ာက္ျပီး ပအိုဝ္းမ်ား ေတာင္ေပၚေဒသတြင္ အတည္တက် ေနထိုင္လာၾကသကဲ့သို႔ ေျမျပန္႔ေဒသမ်ားသို႔ဆင္း၍ လယ္ယာလုပ္ငန္း လုပ္ကုိင္အသက္ေမြး ဝမ္းေၾကာင္း ျပဳလာၾကသည္။ ပအိုဝ္းမ်ား၏ စိတ္ေနသေဘာထားမ်ားမွာ ရိုးသားမႈကုိ အရင္းခံၾကသည္။ ပအို္ဝ္းစကားပံုတစ္ခုက ‘ကုန္းျမင့္လွ်င္ ေရမတင္၊ ဂုဏ္ျမင့္လွ်င္ လူမခင္’ ဟု ဆုိေပသည္။ ပအိုဝ္းမ်ားသည္ အယုတ္အလတ္ အျမတ္မေရြး၊ ဆင္းရဲ ခ်မ္းသာမေရြး၊ တေျပးညီစြာ တန္းတူရည္တူ ဆက္ဆံၾကသည္။ ဓနဂုဏ္၊ ေငြဂုဏ္၊ ပညာဂုဏ္ေမာက္ျခင္းမ်ား မရိွသေလာက္ နည္းပါးေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။

ကုိးကြယ္ ယံုၾကည္မႈ

ပအုိဝ္းတုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာ စတင္ထြန္းကားရာ သုဝဏၰဘူမိသထံုျပည္မွ ရွမ္းကုန္း ျပင္ျမင့္သို႔ ေရာက္ရိွျပီး ဗုဒၶဘာသာ မ်ိဳးေစ့ကုိ ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္လာခဲ့ၾကသည္။ ပအိုဝ္းအမ်ားစုသည္ ဗုဒၶဘာသာကို ကုိးကြယ္ယံုၾကည္ၾကသည္။ အနည္းငယ္မွ်သာ ခရစ္ယာန္ ဘာသာကုိ ကုိးကြယ္ၾကသည္။ ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားေသာ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းမ်ားကို ေက်းရြာတိုင္းတြင္ ေတြ႔ရသည္။ ဘုရား၊ ေက်ာင္းကန္၊ ဇရပ္စေသာ သာသနာေရးဆိုင္ရာ အေဆာက္အအံုမ်ားကို မိမိေခၽြးနည္းစာလုပ္အားခမွ စုေဆာင္းထားေသာ ေငြေၾကးမ်ားျဖင့္ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းၾကသည္။

0 comments:

good luck

Ads 468x60px

r
ခြန္မို႔ေလာင္း မွၾကိဳဆိုပ္၏

Featured Posts