ေ႐ွးက ဘုရားကို
႐ႈိ႕လႊတ္ပူေဇာ္သည့္ပြဲအျဖစ္ အျမင့္ဆံုးေရာက္ေအာင္႐ိႈ႕လႊတ္ၾက၏။ ထိုသို႕
႐ႈိ႕လႊတ္ရာတြင္ အသံစံု '' ဝီ ၊ ဝီ '' ထြက္ေစရန္အတြက္ ဝါးေျပာင္းငယ္
တို႐ွည္မ်ားကို ထိပ္ပိုင္းတြင္ တပ္ဆင္ၾက၏။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါတြင္ အျမင့္သို႕
မ႐ႈိ႕လႊတ္ေတာ့သျဖင့္ မေတြ႕ရေတာ့ေပ မည္သူ႕ဒံုး
အေဝးေရာက္သည္ကိုယွဥ္ၿပိဳင္ၾက၏။ အေဝးလႊတ္ကို ယွဥ္ၿပိဳင္ သည့္ဒံုးသည္
ဒံုးမလႊတ္ခင္ ဆုေၾကးေငြ ကိုထည့္ရ၏။ ပင္ေလာင္းၿမိဳ႕နယ္တြင္ နာမည္ႀကီးဒံုးသည္
အျခားဒံုးမ်ားထက္ ဆုေၾကးပိုထည့္ရ၏။ ပင္ေလာင္းၿမိဳ႕နယ္တြင္
နာမည္ႀကီးဒံုးမ်ားမွာ '' ႐ြိဳင္၊ ဘရားဗြာ၊ ေကာ္သာေ႐ြး'' တို႔ျဖစ္ၾက၏။
ယခင္က ဒံုးအႏိုင္အ႐ံႈးကို ဆံုးျဖတ္ရာတြင္ ေ႐ွ႔ပိတ္ဟူေသာစကားလံုးကိုသံုးၾကသည္။ ေ႐ွ႕ပိတ္ ဟူေသာအဓိပၸာယ္မွာ ဒံုးႏွစ္လံုးကို ေတာင္အရပ္မွေန၍ ေျမာက္အရပ္သို႔လႊတ္လိုက္ရာ ဒံုးတစ္လံုးသည္ ေျမာက္စူးစူးသို႔သြားၿပီး က်န္တစ္လံုးသည္ အေ႐ွ႕ ေျမာက္စူးစူးသို႔ သြားသည္ဆိုပါစို႕ ဒံုးႏွစ္လံုးသည္ တစ္တန္းတည္းက်ေနလွ်င္ အေ႐ွ႔ေျမာက္စူးစူးသို႕သြားေသာဒံုးသည္ ေျမာက္စူးစူးသို႕ သြားေသာဒံုးထက္ ပို၍ေဝး၏။ သို႕ေသာ္လည္း ေ႐ွ႕ပိတ္ဟူေသာ ဒံုးဥပေဒေၾကာင့္ အေ႐ွ႔ေျမာက္စူးစူးသို႕ သြားေသာဒံုးသည္ ေဝးပင္ေဝးေသာ္လည္း ေျမာက္စူးစူးသို႔ သြားေသာ ဒံုးကိုမႏိုင္ေခ်။
အနိုင္အ႐ႈံးအတြက္ အုပ္စုတစ္စုႏွင့္တစ္စု ဒံုးက်သည့္ေနရာ အကြာအေဝးကို ျပိဳင္ၾက သည္။ ယခင္က ဒံုးအသံျမည္ၿပိဳင္ၾကသည္ဟု မွတ္သားရသည္။ အမ်ားအားျဖင့္ေတြ႕ရသည္မွာ ပစ္မွတ္အတြင္း ဝင္မဝင္ ျပိဳင္ၾကသည္ကမ်ားေလသည္။ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္တြင္ အကြာအေဝး ခ်င္းတူေနလွ်င္ ဂိုး၏ဗဟိုႏွင့္နီးသူက ႏိုင္၏။ ပင္ေလာင္းၿမိဳ႕နယ္တြင္ ဤသို႕မဟုတ္ဘဲ အကြာအေဝးတူေနလွ်င္ အညီအမွ် ခြဲေဝယူၾကသည္။ ဒံုးအႏိုင္အ႐ႈံးကို ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ရန္အတြက္ အေဝးမွေန၍ ေစာင့္ၾကပ္ရသည္။ ဂိုးထား၍ အႏိုင္အ႐ႈံး ဆံုးျဖတ္ပါက ဂိုးအျပင္ဘက္တြင္ က်ေရာက္ေသာဒံုးကို အ႐ႈံးဟုသတ္မွတ္သည္။ ဒံုးလႊတ္ၿပီးပါက ဒံုးကိုတူးယူၿပီး အကြာအေဝး တိုင္းထြာကာ အႏိုင္အ႐ႈံး ဆံုးျဖတ္ၾကသည္။ ယခုအခါ ဂိုးမထားေတာ့ဘဲ ဗဟိုပစ္မွတ္ကို ထားကာ အကြာအေဝး ဆံုးျဖတ္ၾကသည္။
ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ဒံုးတက္ၿပီဆိုသည္ႏွင့္ ညာသံေပးကာ ေပ်ာ္ၾက၏။ မိမိတို႔ဒံုးသည္ အျခားသူမ်ားဒံုးထက္သာေၾကာင္း လကၤာျဖင့္ ေစာင္းေျမာင္း၍ ႐ြတ္ဆိုၾက၏။ ေ႐ွးက မိမိတို႔ ဒံုးတက္လွ်င္ ေခါင္းေပါင္း၊ အက်ႌမ်ားကိုပင္ ခြၽတ္၍ေပ်ာ္ၾကသည္။ ႐ြံ႕ေတြ႕ပါကလည္း လူးလိမ့္ကာေပ်ာ္ၾကသည္။ တစ္ဘက္လူကိုလည္း မခံခ်င္ေအာင္ လက္ညႈိးထိုး၍စ၏။ ဒံုးမတက္သူမ်ားမွာ ဒံုးတက္သူ၏ က်ီစယ္သမွ် ကို ေခါင္းငံု႔၍ ခံရရွာသည္။ အခ်ိဳ႕က အိုးမည္းျဖင့္ တစ္ဘက္လူ၏ မ်က္ႏွာကို သုတ္လိမ္းသည္အထိ က်ီစယ္ၾကေလသည္။ တစ္ဘက္ႏွင့္တစ္ဘက္၊ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ မည္မွ်ပင္ ေလွာင္ေျပာင္ က်ီစယ္ၾကေသာ္လည္း ခိုက္ရန္ျဖစ္ျခင္း၊ စိတ္ဆိုးျခင္း လံုးဝမ႐ွိေပ။ ေလွာင္ေျပာင္ က်ီစယ္ခံရသူသည္ ေနာင္ႏွစ္တြင္ မိမိတို႔ဒံုး သူတို႔ထက္ သာသြားပါက သူတို႔ကိုျပန္၍ တံု႔ျပန္ ေလွာင္ေျပာင္ၾက ေလသည္။
ဒံုးလႊတ္ျခင္းမွာ အႏၱရာယ္မ်ားသျဖင့္ လူေနအိမ္ေျခ မ႐ွိေသာ ကြင္းျပင္သို႔သာ ပစ္လႊတ္ၾကသည္။ ပအိုဝ္းတို႔၏ ''ပြယ္လုဖိုင္'' (ဒံုးလႊတ္ပြဲ) ကို ပအိုဝ္းတို႔သာမက ၿမိဳ႕ေပၚတြင္ေနထိုင္ၾကသည့္ အျခားလူမ်ိဳး မ်ားပါ စိတ္ဝင္စားၾကသည္။ သူတို႔သည္ ပအိုဝ္းတို႔ႏွင့္ေရာ၍ ေပ်ာ္ၾက၏။ ပအိုဝ္းတို႔ '' ပြယ္လုဖိုင္'' သည္ ၾကီးသည္၊ ငယ္သည္၊ ဆင္းရဲသည္ မခြဲျခားပဲ လူမ်ိဳးဘာသာ အသက္အရြယ္မေ႐ြး ေပ်ာ္ႏိုင္ေသာ၊ ေပ်ာ္ၾကေသာ ပြဲပင္ျဖစ္၏။ ပအိုဝ္း ''ပြယ္လုဖိုင္'' (ဒံုးလႊတ္ပြဲ) သည္ ေပ်ာ္ပြဲ ႐ႊင္ပြဲအသြင္ကိုေဆာင္ထား ေသာ္လည္း ေစတီကို ပူေဇာ္သည့္ ႏွစ္သစ္ကူးပဲြေတာ္ ဘာသာေရးအသြင္သဏၭာန္မ်ား ေပ်ာက္ပ်က္ မသြားေပ။ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ၊ တစ္ဖြဲ႕ႏွင့္တစ္ဖြဲ႕၊ တစ္႐ြာႏွင့္တစ္႐ြာ ျငင္းခုန္ ခိုက္ရန္ျဖစ္ပြားျခင္း မ႐ွိေပ။ ပအိုဝ္းတို႔၏ ''ပြယ္လုဖိုင္'' (ဒံုးလႊတ္ပြဲ)ကို ေလ့လာလွ်င္ ဗုဒၶဘာသာကို သက္ဝင္ ယံုၾကည္ျခင္း၊ စည္းလံုးေသာ အသြင္ကိုေဆာင္ျခင္း ၊ ဦးစီးေခါင္းေဆာင္သူ ျဖစ္၏။ စကားကိုနာခံျခင္း ပြဲေတာ္ေကာ္မတီ၏ အဆံုးအျဖတ္ကို နာခံျခင္းမ်ားကို ေတြ႕ရေပသည္။
ပအိုုဝ္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ''ပြယ္လုဖိုင္'' (ဒံုးလႊတ္ျခင္း) ကိုဝါသနာပါ၊ ကြၽမ္းက်င္႐ံုသာမက ဂုဏ္လည္းယူၾက၏။ ယခုေခတ္တြင္ အာကာသသို႔ ဒံုးပ်ံမ်ား ပစ္လြတ္သည္ကို သိေသာအခါ မိမိတို႔က လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၃၆ဝ ေက်ာ္ကတည္းက ဒံုးကိုလႊတ္လာတာ ၊ လုပ္လာတာ အဆန္းမဟုတ္ပါဘူးဟု ဂုဏ္ယူ ေျပာဆိုၾက၏။ သို႔ေသာ္ ''ပြယ္လုဖုဲင္' ေခၚ ဒံုးျပဳလုပ္သည့္ အတတ္မွာ ေ႐ွ႔ကအတိုင္းပင္ ႐ွိ၏။ တိုးတက္မႈ မ႐ွိေပ။ အကယ္၍ ဒံုးလႊတ္သည့္ အတတ္ကို တိုးတက္ၾကံဆ တီထြင္ႏိုင္လွ်င္-
ယခင္က ဒံုးအႏိုင္အ႐ံႈးကို ဆံုးျဖတ္ရာတြင္ ေ႐ွ႔ပိတ္ဟူေသာစကားလံုးကိုသံုးၾကသည္။ ေ႐ွ႕ပိတ္ ဟူေသာအဓိပၸာယ္မွာ ဒံုးႏွစ္လံုးကို ေတာင္အရပ္မွေန၍ ေျမာက္အရပ္သို႔လႊတ္လိုက္ရာ ဒံုးတစ္လံုးသည္ ေျမာက္စူးစူးသို႔သြားၿပီး က်န္တစ္လံုးသည္ အေ႐ွ႕ ေျမာက္စူးစူးသို႔ သြားသည္ဆိုပါစို႕ ဒံုးႏွစ္လံုးသည္ တစ္တန္းတည္းက်ေနလွ်င္ အေ႐ွ႔ေျမာက္စူးစူးသို႕သြားေသာဒံုးသည္ ေျမာက္စူးစူးသို႕ သြားေသာဒံုးထက္ ပို၍ေဝး၏။ သို႕ေသာ္လည္း ေ႐ွ႕ပိတ္ဟူေသာ ဒံုးဥပေဒေၾကာင့္ အေ႐ွ႔ေျမာက္စူးစူးသို႕ သြားေသာဒံုးသည္ ေဝးပင္ေဝးေသာ္လည္း ေျမာက္စူးစူးသို႔ သြားေသာ ဒံုးကိုမႏိုင္ေခ်။
အနိုင္အ႐ႈံးအတြက္ အုပ္စုတစ္စုႏွင့္တစ္စု ဒံုးက်သည့္ေနရာ အကြာအေဝးကို ျပိဳင္ၾက သည္။ ယခင္က ဒံုးအသံျမည္ၿပိဳင္ၾကသည္ဟု မွတ္သားရသည္။ အမ်ားအားျဖင့္ေတြ႕ရသည္မွာ ပစ္မွတ္အတြင္း ဝင္မဝင္ ျပိဳင္ၾကသည္ကမ်ားေလသည္။ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္တြင္ အကြာအေဝး ခ်င္းတူေနလွ်င္ ဂိုး၏ဗဟိုႏွင့္နီးသူက ႏိုင္၏။ ပင္ေလာင္းၿမိဳ႕နယ္တြင္ ဤသို႕မဟုတ္ဘဲ အကြာအေဝးတူေနလွ်င္ အညီအမွ် ခြဲေဝယူၾကသည္။ ဒံုးအႏိုင္အ႐ႈံးကို ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ရန္အတြက္ အေဝးမွေန၍ ေစာင့္ၾကပ္ရသည္။ ဂိုးထား၍ အႏိုင္အ႐ႈံး ဆံုးျဖတ္ပါက ဂိုးအျပင္ဘက္တြင္ က်ေရာက္ေသာဒံုးကို အ႐ႈံးဟုသတ္မွတ္သည္။ ဒံုးလႊတ္ၿပီးပါက ဒံုးကိုတူးယူၿပီး အကြာအေဝး တိုင္းထြာကာ အႏိုင္အ႐ႈံး ဆံုးျဖတ္ၾကသည္။ ယခုအခါ ဂိုးမထားေတာ့ဘဲ ဗဟိုပစ္မွတ္ကို ထားကာ အကြာအေဝး ဆံုးျဖတ္ၾကသည္။
ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ဒံုးတက္ၿပီဆိုသည္ႏွင့္ ညာသံေပးကာ ေပ်ာ္ၾက၏။ မိမိတို႔ဒံုးသည္ အျခားသူမ်ားဒံုးထက္သာေၾကာင္း လကၤာျဖင့္ ေစာင္းေျမာင္း၍ ႐ြတ္ဆိုၾက၏။ ေ႐ွးက မိမိတို႔ ဒံုးတက္လွ်င္ ေခါင္းေပါင္း၊ အက်ႌမ်ားကိုပင္ ခြၽတ္၍ေပ်ာ္ၾကသည္။ ႐ြံ႕ေတြ႕ပါကလည္း လူးလိမ့္ကာေပ်ာ္ၾကသည္။ တစ္ဘက္လူကိုလည္း မခံခ်င္ေအာင္ လက္ညႈိးထိုး၍စ၏။ ဒံုးမတက္သူမ်ားမွာ ဒံုးတက္သူ၏ က်ီစယ္သမွ် ကို ေခါင္းငံု႔၍ ခံရရွာသည္။ အခ်ိဳ႕က အိုးမည္းျဖင့္ တစ္ဘက္လူ၏ မ်က္ႏွာကို သုတ္လိမ္းသည္အထိ က်ီစယ္ၾကေလသည္။ တစ္ဘက္ႏွင့္တစ္ဘက္၊ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ မည္မွ်ပင္ ေလွာင္ေျပာင္ က်ီစယ္ၾကေသာ္လည္း ခိုက္ရန္ျဖစ္ျခင္း၊ စိတ္ဆိုးျခင္း လံုးဝမ႐ွိေပ။ ေလွာင္ေျပာင္ က်ီစယ္ခံရသူသည္ ေနာင္ႏွစ္တြင္ မိမိတို႔ဒံုး သူတို႔ထက္ သာသြားပါက သူတို႔ကိုျပန္၍ တံု႔ျပန္ ေလွာင္ေျပာင္ၾက ေလသည္။
ဒံုးလႊတ္ျခင္းမွာ အႏၱရာယ္မ်ားသျဖင့္ လူေနအိမ္ေျခ မ႐ွိေသာ ကြင္းျပင္သို႔သာ ပစ္လႊတ္ၾကသည္။ ပအိုဝ္းတို႔၏ ''ပြယ္လုဖိုင္'' (ဒံုးလႊတ္ပြဲ) ကို ပအိုဝ္းတို႔သာမက ၿမိဳ႕ေပၚတြင္ေနထိုင္ၾကသည့္ အျခားလူမ်ိဳး မ်ားပါ စိတ္ဝင္စားၾကသည္။ သူတို႔သည္ ပအိုဝ္းတို႔ႏွင့္ေရာ၍ ေပ်ာ္ၾက၏။ ပအိုဝ္းတို႔ '' ပြယ္လုဖိုင္'' သည္ ၾကီးသည္၊ ငယ္သည္၊ ဆင္းရဲသည္ မခြဲျခားပဲ လူမ်ိဳးဘာသာ အသက္အရြယ္မေ႐ြး ေပ်ာ္ႏိုင္ေသာ၊ ေပ်ာ္ၾကေသာ ပြဲပင္ျဖစ္၏။ ပအိုဝ္း ''ပြယ္လုဖိုင္'' (ဒံုးလႊတ္ပြဲ) သည္ ေပ်ာ္ပြဲ ႐ႊင္ပြဲအသြင္ကိုေဆာင္ထား ေသာ္လည္း ေစတီကို ပူေဇာ္သည့္ ႏွစ္သစ္ကူးပဲြေတာ္ ဘာသာေရးအသြင္သဏၭာန္မ်ား ေပ်ာက္ပ်က္ မသြားေပ။ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ၊ တစ္ဖြဲ႕ႏွင့္တစ္ဖြဲ႕၊ တစ္႐ြာႏွင့္တစ္႐ြာ ျငင္းခုန္ ခိုက္ရန္ျဖစ္ပြားျခင္း မ႐ွိေပ။ ပအိုဝ္းတို႔၏ ''ပြယ္လုဖိုင္'' (ဒံုးလႊတ္ပြဲ)ကို ေလ့လာလွ်င္ ဗုဒၶဘာသာကို သက္ဝင္ ယံုၾကည္ျခင္း၊ စည္းလံုးေသာ အသြင္ကိုေဆာင္ျခင္း ၊ ဦးစီးေခါင္းေဆာင္သူ ျဖစ္၏။ စကားကိုနာခံျခင္း ပြဲေတာ္ေကာ္မတီ၏ အဆံုးအျဖတ္ကို နာခံျခင္းမ်ားကို ေတြ႕ရေပသည္။
ပအိုုဝ္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ''ပြယ္လုဖိုင္'' (ဒံုးလႊတ္ျခင္း) ကိုဝါသနာပါ၊ ကြၽမ္းက်င္႐ံုသာမက ဂုဏ္လည္းယူၾက၏။ ယခုေခတ္တြင္ အာကာသသို႔ ဒံုးပ်ံမ်ား ပစ္လြတ္သည္ကို သိေသာအခါ မိမိတို႔က လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၃၆ဝ ေက်ာ္ကတည္းက ဒံုးကိုလႊတ္လာတာ ၊ လုပ္လာတာ အဆန္းမဟုတ္ပါဘူးဟု ဂုဏ္ယူ ေျပာဆိုၾက၏။ သို႔ေသာ္ ''ပြယ္လုဖုဲင္' ေခၚ ဒံုးျပဳလုပ္သည့္ အတတ္မွာ ေ႐ွ႔ကအတိုင္းပင္ ႐ွိ၏။ တိုးတက္မႈ မ႐ွိေပ။ အကယ္၍ ဒံုးလႊတ္သည့္ အတတ္ကို တိုးတက္ၾကံဆ တီထြင္ႏိုင္လွ်င္-
0 comments:
Post a Comment