ပေလာင္ လူမ်ိဳးတို႔သည္ မိမိကိုယ္ကို တအာင္း(Ta'ang) ဟူ၍ ေခၚဆိုၾကသည္။
ပေလာင္ မ်ိဳးႏြယ္စုတို႔၏ေျပာဆို ေသာစကားသံ အလိုက္ “အအာင္း”(AH'ANG)
ရအာင္း(RA'ANG)၊ နအာင္း(NA'ANG)။ လအာင္း(LA'ANG)၊ အာင္း(ANG)၊ ယအာင္း
(YA'ANG)၊ ရိအာင္း (RI'ANG)ဟူ၍လည္း ေျပာဆိုၾကသည္။
ပေလာင္
လူမ်ိဳးတို႔သည္ မြန္ ၊ဝ ၊ပေလာင္တို႔ ေသြးခ်င္း အရင္းအခ်ာ ညီအစ္ကို
မ်ိဳးႏြယ္ ျဖစ္ၾကသည္ဟု ယုံၾကည္စြဲမွတ္ လ်က္ရွိၾကသည္။ ရွမ္းျပည္အတြင္း
ျပန့္ႏွံ့စြာ ေနထိုင္လ်က္ရွိၾကသည့္အေလ်ာက္ ညီေနာင္ တိုင္းရင္းသားမ်ားတို႔
ေခၚဆိုသည့္ အမည္ နာမအလိုက္ (ပေလာင္၊ပေလး၊လြယ္၊ လြယ္လ၊ယန္း(ယင္း)၊ယင္းၾကား
လူမ်ိဳးစုတို႔သည္ ပေလာင္ မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ား ျဖစ္ၾက ျပီး၊ ႏွစ္ကာလ
ၾကာျမင့္စြာက ကြဲျပားေသာ ေနရာေဒသ အႏွံ့အျပားတို့တြင္ အေျခခ် ေနထိုင္ၾကသည့္
ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္သည္။ ဘာသာစကား၊ ဝတ္စား ဆင္ယင္မွဳ၊ မိသားစု(သို
့)မ်ိဳးႏြယ္ ဖြဲ ့စည္းပံုတို ့မွာ တူညီၾကသည္။
ေနနဂါးမ်ိဳးႏြယ္
ပေလာင္ လူမ်ိဳးတို႔သည္ မိမိတို႔ကိုယ္ကိုု မိမိတို႔အဖ
ေနမ်ိဳးႏြယ္(ေနနတ္သား) ႏွင့္ အမိနဂါးမ်ိဳးႏြယ္ (နဂါးမင္း သမီး) တို ့မွ
ေပါက္ဖြား ဆင္းသက္လာသည့္ဟု ယံုၾကည္လ်က္ ရွိၾကသည္။
ေရွးပေလာင္အလံ
ေရွးပေလာင္လူမ်ိဳးတို ့၏ အထိမ္းအမွတ္ အလံမွာ ေျပာေရာင္ (မိုးျပာ) ေအာက္ခံ၍ ဗဟိုအလယ္တြင္“ေန၀န္းနီ” ပါရွိသည္။
ကိုးကြယ္ယုံၾကည္မွဳ
ပေလာင္ လူမ်ိဳးတို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျဖစ္ၾကသည္။ နတ္ကိုးကြယ္မွဳႏွင့္
ယဇ္ပူေဇာ္ဓေလ့ မရွိၾကပါ။ ရြာေစာင့္နတ္၊ လယ္ယာေျမႏွင့္ ေတာေတာင္ေစာင့္နတ္တို
့အား ပသပူေဇာ္သည့္ ဓေလ့သာရွိသည္။
ပေလာင္မ်ိဴးႏြယ္စုမ်ား
ပေလာင္ လူမ်ိဴးတို႔သည္ မိမိတို႔ကိုယ္ကို “တအာင္း”ဟူ၍ေခၚဆိုသည္။ ဗမာတို႔က
“ပေလာင္” ဟူ၍ေခၚသည္။ “ပေလး” ဟူ၍ လည္းေခၚဆိုသည္။ ပေလာင္ ရာဇ၀င္ အဆိုအရ
တေကာင္း ေခတ္ကတည္းက “ပေလာင္”ဟုေခၚဆိုခဲ့သည္ ဆိုသည္။ ပုဂံေခတ္ တြင္လည္း
“ေပါင္ေလာင္” ဟူ၍ ေရးသားခဲ့ၾကသည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။ ေရွးဗမာတို႔က “ေရြပေလာင္၊
ေငြပေလာင္”ဟူ၍ ခ်စ္ခင္ ျမတ္ႏိုးဖြယ္ တင္စား သံုးႏွဳန္း ေခၚဆိုၾကသည္။
ေရြပေလာင္လူမ်ိဳး၊ ေငြပေလာင္လူမ်ိဳး ဟူ၍ လူမ်ိဳး ကြဲျပားျခင္းမရွိပါ။
ေရြပေလာင္ ေငြပေလာင္ဟူေသာ ပေလာင္မ်ိဳးႏြယ္စု (၀ါ) တအာင္းမ်ိဳးႏြယ္စု
အားလံုးကို ရည္ညြန္း ေခၚဆိုျခင္းျဖစ္သည္။ ဘယ္ပေလာင္မ်ိဳးႏြယ္စုကို
ေရြပေလာင္၊ ဘယ္ပေလာင္မ်ိဳးႏြယ္စုကို ေငြပေလာင္ -ဟူ၍ရည္ညြန္း ကြဲျပား
ေခၚေ၀ၚျခင္း မရွိေပ၊ ေရြပေလာင္ ၊ ေငြပေလာင္ဟူ၍ ေျပာစမွတ္ျပဳရာတြင္
အမည္နာမကို စကားအရာ ခ်စ္ခင္စြာ ဂုဏ္တင္ ေခၚေ၀ၚျခင္းျဖစ္သည္။
(ေရႊလမ္း၊ ေငြလမ္း၊ ေရြပင္ ေငြပင္၊ ေရႊသမက္ ေငြသမက္)
ပေလာင္ ရာဇ၀င္ အဆိုတစ္ခုတြင္ ဗုဒၶပြင့္ေတာ္မူျပီး ကာလက
မြန္ခမာမ်ိဳးႏြယ္၀င္ ျဖစ္ၾကေသာ မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္၊ ခမာလူမ်ိဳး တို႔သည္
အင္ဒိုခ်ိဳင္းနား ေဒသၾကီး တစ္ခုလံုးကို လႊမ္းမိုး ႀကီးစိုးခဲ့ျပီး မြန္ခမာ
ယဥ္ေက်းမွဳ တစ္ရပ္ေပၚထြန္းခဲ့၍ မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္ ယဥ္ေက်းမွဳ ေခတ္ၾကီး(ဝါ)
မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္တို ့၏ ေရႊေခတ္ႀကီးဟုပင္ ဂုဏ္တင္ ေဖာ္ညြန္း ခဲ့ၾကပါသည္။
ထိုစဥ္က မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္တို ့၏ ယဥ္ေက်းမွဳ ေရႊေခတ္ႀကီးသည္ ျမန္မာျပည္
အပါအ၀င္ အာသံ၊ မဏိပူရ၊ ကေမၻာဒီးယား၊ ယိုးဒယား၊ ယူနန္ စသည့္
အင္းဒိုခ်ိဳင္းနား ေဒသကို သု၀ဏဘူမိ ေရႊတိုင္းျပည္ (မိူင္ဆီင္၊ မိူင္ခံမ္)
ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ လူမ်ိဳးတို႔ ကိုေရႊျပည္သား၊ ေရႊတိုင္းသား၊ ေရႊလူမ်ိဳးဟူ၍
လည္းေကာင္း အသိအမွတ္ျပဳ ဂုဏ္တင္ေခၚညြန္းခဲ့ၾကသည္။
ပေလာင္ ရာဇ၀င္
အဆိုတြင္ ပေလာင္ လူမ်ိဳးတို႔သည္ ေရႊေခတ္ၾကီးတြင္ ေကာသမီၻျပည္ကို ႀကီးက်ယ္
ခမ္းနားစြာ ထူေထာင္ ခဲ့ေလသည္။ ေကာသမီၻေခတ္ ၾကီးဟု ပေလာင္တို႔၏ ရာဇ၀င္တြင္
ဆိုထားေလသည္။ တိုင္းႏုိင္ငံ အသီးသီးတို႔ကပင္ ပေလာင္ ေကာမီၻျပည္ၾကီးကို
ခန္႕ညား ၾကရသည္။ ထိုေခတ္ၾကီးတြင္ ေရႊတိုင္းျပည္၊ ေရႊလူမ်ိဳးဟု၍ လည္းေကာင္း၊
ေရႊေခတ္ၾကီးကို ထူေထာင္ၾကေသာ လူမ်ိဳးတို႔ကို႔ ေရႊမြန္၊ ေရႊ ၀၊ ေရႊပေလာင္
ဟု၍လည္း အမြန္းျပဳ ဂုဏ္တင္ ခန္႔ညားခဲ့ၾကသည္။ ေရႊပေလာင္ ဟူ၍
ေဖာ္ညြန္းေခၚဆိုရာ ပေလာင္မ်ိဳး ႏြယ္စု အားလံုးကို ေဖာ္ညြန္း ေခၚဆိုေၾကာင္း
ေတြ ့ရွိရေလသည္။
ပေလာင္ လူမ်ိဳးတို႔ ထူေထာင္ခဲ့ေသာ
ေကာသမီၻျပည္ၾကီးမွာ ေယာနကတိုင္း (ယူနန္ျပည္၊ တာလီဖူး) တြင္ ျဖစ္ျပီး
နဂါးအိုင္ (တာလီအိုင္)ကိုအမီွျပဳခဲ့ေၾကာင္း၊ နဂါးအိုင္ရွိ အမိနဂါးၾကီးကို
အေလးအျမတ ္ျပဳၾကေၾကာင္း ဆိုသည္။ ပေလာင္တို႔သည္ မိမိတို႔ကိုယ္ကို
“အဖေနနတ္သား၊ အမိ နဂါးမင္းသမီး” တို႔မွေပါက္ဖြား လာၾကသည့္
ေနနဂါးမ်ိဳးႏြယ္ဟု ယုံၾကည္ထားၾက ေလသည္။
ထိုသို႔ေၾကာင္႔
တရုတ္တို႔က“ပံုးလံုး” လူမ်ိဳးဟု ေခၚဆိုရာမွ “ပေလာင္”ဟူ၍ ျမန္မာတို ့က
ေခၚဆို လာေၾကာင္း ဆိုသည္။ ထိုသို႔ေၾကာင့္ တရုတ္တို႔က “ပုံးလုံး”
လူမ်ိဳးဟုေခၚသည္။ “ပုံး”အမ်ိဳးအႏြယ္၊ “အလုံး” နဂါး၊ နဂါးမွ ဆင္းသက္လာေသာ
လူမ်ိဳး(သို ့) နဂါးလူမ်ိဳးအႏြယ္ ဟုဆိုရာမွ ျမန္မာတို ့က “ပေလာင္”
ဟုေခၚဆိုလာေၾကာင္းဆိုသည္။
ပေလာင္လူမ်ိဳးတို ့တြင္မ်ိဳးႏြယ္စု(၁၉)မ်ိဳးစုရွိရာ
ပေလာင္ မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားတိုသည္ ေရာက္ရွိရာ အရပ္ေဒသ၊ အျခားေသာ
လူမ်ိဳးစုႏွင့္ နီးကပ္ေရာေႏွာ ဆက္ဆံမွဳ၊ အရပ္ေဒသ အလိုက္၊ ေတာင္ေျမာက္၊
အေရွ႔အေနာက္အလိုက္၊ ေတာင္ေပၚ ေတာင္ေအာက္ အလိုက္ အသံုးအစြဲ အေခၚအေ၀ၚ
ဆင္ယင္ထုံးဖြဲ ့မွဳ အနည္းအမ်ားဆိုသကဲ့သို႔ကြဲလြဲမွဳ ရွိသည္။ ပေလာင္
အမ်ိဳးသမီးတို့သည္ ေငြထည္ပစၥည္းမ်ား၊ ေငြၾကိဳး၊ ေငြျပားခါးပတ္၊
ေငြနားေ႗ာင္း၊ ေငြလက္ေကာက္၊ ေငြဘယက္၊ ေငြဖက္လိပ္ နားေ႗ာင္း၊
ေငြေျခပတ္ၾကိဳး၊ ေငြဒဂၤါးႏွင့္ ေငြထည္ႏွင့္ ျပဳလုပ္ေသာ ေဒါင္းရုပ္၊
ငါးရုပ္၊ လိပ္ျပာရုပ္မ်ား ျပဳလုပ္ ၀တ္ဆင္ၾကသည္။
ပေလာင္ လူမ်ိုးတို
့၏ အမြန္အစ မႏုႆပညာရွင္တို႔က မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္လူမ်ဳိးတို ့သည္ “မြန္- ခမာ”
အႏြယ္ျဖစ္ျပီး ျမန္မာေျမ ေပၚတို႔ အဦးအေစာဆံုး၀င္ ေရာက္လာၾကသည္ဟု
လက္ခံၾကသည္။ “မြန္-ခမာ” အႏြယ္သည္ “ေမာင္ဂုတ္” လူမ်ိဳးႏြယ္ၾကီးမွ
ဆင္းသက္လာသည္ဟု ဆိုသည္။ “ေမာင္ဂုတ္” လူမ်ိုးၾကီးမွ “ ၾသစၾတစ္ ” ႏွင့္
တီဗက္တိုတရုတ္” ဟုကြဲျပားလာသည္။ ၎တို ့သည္-“ေမာင္ဂုတ္” အႏြယ္အ၀င္
ျဖစ္ၾကေသာ္လည္း ေဒသတစ္ခု အတြင္း ေနထိုင္ၾကရာမွ လူဦးေရ
တိုးတက္မ်ားျပားျခင္း ေၾကာင့္ မိမိတို့၏ အသက္ရွင္ ေနႏိုင္ေရးအတြက္
ေနရာတစ္ခုမွ အျခားတစ္ခုသို႔ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာကို ရွာေဖြေနထိုင္ လုပ္ကိုင္
စားေသာက္ၾကသည္။
ဤသို႔ အခိ်န္ကာလၾကာ ေညာင္းေသာအခါ ေနထိုင္ရာ
ေနရာေဒသတို႔လည္း တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခု မတူေသာေၾကာင့္ “ ၾသစၾတစ္ ႏွင့္
တိဗက္တိုတရုတ္ ”ဟူ၍ ကြဲျပား ၾကျခင္းျဖစ္၏။ ၎ေမာင္းဂုတ္ လူမ်ိဳးတို႔သည္
ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာကို ရွာၾကံ၍ နယ္ေျမ ေဒသတစ္ခုမွ အျခားတ္ခုသို့ ေျပာင္းေရႊ
့ေနထိုင္ၾကရာတြင္ ေနဂရြိဳက္ လူမ်ိဳးႏွင့္ အထူးသျဖင့္ ပရိုတိုၾသစလိြဳက္
လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ေသြးေေႏွာ ၾကသည္ဟုဆို၏။ ထိုေၾကာင့္ “ ၾသစၾတစ္”
လူမ်ိဳးတိုသည္ “ ၾသစၾတိဳနီးရွန္ ႏွင့္ ၾသစၾတိဳ ေအရွတစ္ ” ဟူ၍ ယင္းတို
့၏ဘာသာ စကားျဖင့္ ခြဲျခားျခင္းဟုဆိုသည္။ “ ၾသစၾတိဳေအရွတစ္ ” တြင္
အိႏိၵယႏိုင္ငံ (အာသံ၊ မဏိပူရ) ရွိခါဆီလူမိ်ဳး၊ မု႑လူမ်ိဳး(ကိုလ္)၊ ဆန္သာလ္
လူမ်ိဳး၊ နာဂဗာရီကြ်န္းရွိ နာဂဗာရီ လူမ်ိဳးႏွင့္ အာသံ၊ ျမန္မာ၊
အင္ဒိုခိ်ဳင္းနားရွိ မြန္ခမာ အႏြယ္တို ့ေျပာဆိုေသာစကားတို ့ပါ၀င္သည္။
(ေမာင္းဂုတ္) မြန္ဂိုလိြဳက္ လူမ်ိဳးႏြယ္ၾကီး၏ မူရင္းေဒသမွာ အာရွတိုက္တြင္
အမ်ားဆုံး ေနထိုင္ၾကျပီး အထူးသျဖင့္ အာရွတိုက္ ေျမာက္ပိုင္း၊ အလယ္ပိုင္း၊
အေရွ ့ပိုင္း ႏွင့္ အေရွ႔ ေတာင္ပိုင္းတို႔ွ၌ ျပန္ ့ႏွံ ့ေနထိုင္ၾကသည္။
ထိုေၾကာင့္ ဗီယက္နမ္၊ ခမာ၊ မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္၊(ရိအာန္)၊ မု႑၊ ဆန္သာလ္၊ ခါဆီ
စေသာလူမ်ိဳးတို ့သည္ မြန္ခမာ အႏြယ္မွ ေပါက္ဖြား လာေသာ အလြန္ေသြးနီးစပ္
ၾကသည့္ ညီရင္းအစ္ကို ေမာင္ႏွမ ရင္းသားခ်င္းဟု ဆိုရေပမည္။
ထိုနည္းတူ ေမာင္းဂုတ္ (မြန္ဂိုလိြဳက္လူမ်ိဳးႏြယ္ၾကီး)မ ွတီဗက္တို
ဘားမင္းအုပ္စုတြင္ ပ်ဴ၊ ကမ္းယံ၊ သက္၊ ခ်င္း၊ ကခ်င္၊ ဗမာ၊ ကရင္
လူမ်ိဳးအျဖစ္သို႔ လည္းေကာင္း၊ ထိုင္း၊ တရုတ္အုပ္စုမွ ရွမ္း၊ ရွမ္းတရုတ္၊
တရုတ္လူမ်ိဳး အျဖစ္သို႔လည္းေကာင္း သက္ဆင္း လာၾကသည္ဟုဆို၏။ ထိုေၾကာင့္
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ မွီတင္း ေနထိုင္ၾကေသာ မ်ိဳးႏြယ္စု (၁၃၅) မ်ိဳးတို႔သည္
ေသြခ်င္း ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမမ်ား ျဖစ္ၾက သည္ဟု ဆိုၾကရေပမည္။
“ၾသစၾတိဳ ေအရွတစ္” အာရွေတာင္ပိုင္း သို႔မဆင္းသက္မီ တရုတ္ျပည္ ယန္စီက်န္
ျမစ္၀ွမ္း ေဒသတြင္ “မြန္ခမာ” လူမ်ိဳးႏြယ္ အျဖစ္ တစ္စုတစ္ရံုးတည္း အေျခခ်
ေနထိုင္လာခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။ ထိုေၾကာင့္ ယန္စီက်န္ ျမစ္၀ွမ္းေဒသသည္ “ မြန္ခမာ”
တို႔၏ ေဒသေဟာင္း ျဖစ္သည္ဟု ဆိုရေပမည္။ ၎ျမစ္၀ွမ္း ေဒသသည္ ရသီဥတု
သင့္တင့္မွ်တမွဳရွိျပီး ေျမဆီၾသဇာ ေကာင္း မြန္ျခင္းေၾကာင့္ စိုက္ပ်ိဳးေရး
လုပ္ငန္းကို စနစ္တက် လုပ္ႏိုင္ေသာ လူမ်ိဳးဟု ယူဆရသည္။
ႏွစ္ေပါင္း
ရွည္ၾကာစြာ တစ္စုံတစ္ရုံးတည္း စနစ္တက် အေျခခ်ေနထိုင္ၾကရာတြင္ စိုက္ပ်ိဳးေရး
ကုန္ထုတ္ လုပ္ငန္းၾကီးျဖင့္ စနစ္က်ေသာ လူအဖြဲ႔ အစည္းဖြဲ႔စည္းၾကကာ ေက်းျပည္
ေက်းနယ္ ထူုေထာင္ၾကသည္။ ၄င္း၌ မိမိလူမ်ိဳးမ်ားျပား လာျခင္း
ေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ အာရွေျမာက္ပိုင္ ေဒသ၌ ရာသီဥတု
ဆိုး၀ါးမွဳေၾကာင့္ေျမာက္ပိုင္း လူမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ား အစုအၿပဳံတိုး၀င္
ဆင္းသက္လာျခင္းေၾကာင့္ လည္း ေကာင္း အက်ပ္အတည္းႏွင့္ ေတြ႔ရေသာေၾကာင့္
ေတာက္ဖက္ပိုင္းသ႔ို ေျပာင္းေရႊ လာၾကရသည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုသို႔ေျပာင္းေရႊ
ၾကရာတြင္ အင္ဒိုခ်ိဳင္းနား ဘက္သို႔ ဗီယက္နမ္ ေဒသတြင္ ဗီယက္နမ္းလူမ်ိဳး၊
ကေမၻာဒီးယား ေဒသတြင္ ခမာလူမ်ိဳး၊ ယိုးဒယားႏွင့္ ျမန္ျပည္ ေျမာက္ပိုင္း
ေဒသတြင္ မြန္၊၀ ႏွင့္ ပေလာင္ အုပ္စုတို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ ျမန္မာျပည္
ေတာင္ပိုင္း ေဒသတြင္ ပေလာင္(ရိအာန္)၊ ၀ လူမ်ိဳးတို႔သည္ လည္းေကာင္း၊
ျဗဟၼပုတၱရ ျမစ္ေၾကာင္း အတိုင္း အိႏိၵယျပည္ ဒကီၡဏ ကုန္းေဒသတြင္ မု႑လူမ်ိဳး၊
ဘဂၤလားနယ္တြင္ ဆန္သာလ္ လူမ်ိဳးႏွင့္ အာသံနယ္တြင္ ခါဆီလူမ်ိဳး
တို့ကိုလည္းေကာင္း အေျခေနထုိင္သည္ကို ေတြ ့ရသည္။
“မြန္ခမာႏြယ္ဘြား
“လူမ်ိဳးတို႔သည္ ဘာသာစကား တစ္မ်ိဳးတည္းျဖစ္ေသာ္လည္း
အျခားေဒသမ်ားသိုု႔ေျပာင္းေရႊ႔ေနထိုင္ အေျခခ်ၾကျပီး ကာလၾကာျမင္စြာ
ခြဲခြာၾကျခင္း၊ မူရင္းဘာသာစကား အျပင္ ေ၀ါဟာရမ်ား ထည့္သြင္း ေျပာဆိုျခင္း
ရွိေသာ္လည္း မူလ မြန္ခမာ ေ၀ါဟာမူကား သုံးစြဲလ်က္ရွိသည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။
ဤအေျခအေန ေပၚမူတည္၍ ဘာသာေဗဒပညာရွင္တို႔က လူမ်ိဳးမ်ား ဆင္းသက္လာပုံကို
ေဖာ္ထုတ္ ႏိုင္ျခင္းျဖစ္သည္။
Bc- ၁၀၀၀ ခန့္ကပင္ “မြန္ခမာ”
အႏြယ္၀င္ မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္(ရိအာန္) လူမ်ိဳးတို႔သည္ တရုတ္ျပည္ ေတာင္ပိုင္း
“ယန္စီက်န္ျမစ္၀ွမ္းေဒသ” ဆီမွ ေတာင္ဖက္သို႔ ဆင္းသက္ လာၾကာျပီးလွ်င္
သံလြင္ျမစ္ ေၾကာင္းႏွင့္ မဲေခါင္ျမစ္၀ွမ္းဆီသို႔ ဆင္းသက္ၾကျပီး တိုင္းျပည္
ေတာင္ပိုင္း မဲနမ္ျမစ္၀ွမ္း၌ မြန္ လူမ်ိဳးစ ုဦးေဆာင္၍ ဒြါရာ၀တီ ျပည္ကို
ထူေထာင္ ၾကသည္။ မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္ အႏြယ္ဘြား လူမ်ိဳးတို ့ကို ေယာနက (ယူနန္)
ေယာန၊ေယာန္း(ယြန္း)၊ ေၾကာမ္း(ၾကြမ္း)ဟု ျဖစ္ေၾကာင္းဆိုပါသည္။ “ပေလာင္”
ေတာတိုး “ေယာလူမ်ိဳး “ဟုအဆို စာရွိေလရာ ေယာနတိုင္း (ယူနန္ေဒသ)က ဆင္းသက္
စီးပြားလာေသာ လူမ်ိဳးဟု ဆိုသည္။ (ကၠသွ်ံဂူေမာ္ကြန္း) ပေလာင္တို ့သည္
မြန္တို ့ႏွင့္အတူ ျမန္မာျပည္ ေအာက္ပိုင္ေဒသ၊ သထုံေဒသ၊ ပဲခူး-ေတာင္ငူ
ေဒသတို႔တြင္ အေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့ေၾကာင္း ပေလာင္မ်ိဳးႏြယ္စု တစ္ခုျဖစ္သည့္
(ရူမိုင္း)တို႔ အေျခခ်ခဲ့ေၾကာင္း ရမၼ၀တီဟု အမည္တြင္ေၾကာင္း၊ သေရေခတၱရာ
(ျပည္) ပန္းေတာင္း အရပ္ေဒသသို႔ ေျပာင္းေရႊ႔ လာၾကေၾကာင္း “ရူမိုင္း (ရူမည္း)
ေရွးေဟာင္း ရာဇာ၀င္ တြင္ပါရွိသည္။
က်န္အစုမွာ ေတာင္ငူ-
ရမည္သင္းေဒသမွ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္းသို႔ ေရႊ႔ေျပာင္းေၾကာင္း ေျဖာ္ျပသည္။ ၀၊
ပေလာင္အုပ္စု တစ္စုသည္ တရုတ္ျပည္ ေတာင္ပိုင္းဆီ မွျမန္မာျပည္သို႔
ေရႊလီျမစ္ ေၾကာင္းႏွင့္ တပိန္ျမစ္ေၾကာင္း အတိုင္း ျမန္မာျပည္ အထက္ပိုင္း
တေကာင္းေဒသ၊ ျမန္မာျပည္ အလယ္ပိုင္းေဒသ ျဖစ္သည့္ ေရွးပုဂံ (ေပါကၠံ)ေဒသ၊
မင္းဘူး (၆)ခရိုင္ေးသ၊ ပခုကၠဴ (ေယာနယ္)ေဒသ၊ ဗိႆႏိုးေဒသ တို႔၌
၀၊ပေလာင္လူမ်ိဳး အႏြယ္တစ္စုတိုသည္ ဧရာ၀တီ ျမစ္ေၾကာင္း အတိုင္း ဆင္းသက္လာ
ၾကျပီး အေျခခ်ခဲ့ၾကသည္ဟု ဆိုပါသည္၊ ေနာက္တြင္ကာ မေရွးမေႏွာင္းပင္
ေရာက္ရွာလာၾကေသာ ေရွးပ်ဴႏွင့္ အႏြယ္တူ လူမ်ိဳးမ်ားတို႔ ေရာေႏွာ
အေျခခ်ၾကေၾကာင္း သိရွိရ၏။ ေနာက္တြင္ ပုဂံျပည္ၾကီးကို ထူးေထာင္ၾကရာတြင္
မြန္၊၀၊ ပေလာင္အႏြယ္ လူမ်ိဳးမ်ား ပါ၀င္ေၾကာင္း ပုဂံေက်ာက္စာအရ သိရ ေၾကာင္း
သိရပါ၏။ ပေလာင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ေရွးဦး ပ်ဴလူမ်ိဳးတို႔ႏွင့္ နီးကပ္စြာ အတူ
ယွဥ္တြဲေနထိုင္ျပီး ယဥ္ေက်းမွူ ဓေလ့ထုံးထမ္း အစဥ္အလာ၊ ေရွးေဟာင္း
ယုံၾကည္မွူ၊ ရိုးရာပုံျပင္မ်ား၊မ်ိဳးရိုးစဥ္လာ ခံယူမွုူ၊
အုပ္ခ်ဳပ္မွူစံနစ္ကို ကူညီစြာ ခံယူက်င့္သုံးလာခဲ့၍ လည္းျပဴ လူမ်ိဳးမွ "ျပဴ“
“ပလူ” ၎မွ “ ပေလာင္ “လူမ်ိဴးဟု အဆိုရွိေလ သည္၊ ပေလာင္၊ ၀အႏြယ္တူ
လူမ်ိဳးတစ္စုတို႔သည္ တေကာင္း ေဒသဆီမွ ဧရာ၀တီျမစ္ေၾကာင္း အတိုင္း
ဆင္းသက္လာၾကျပီး ေျမျပန္ ့ေဒသျဖစ္သည့္ မတၱရာ၊ ေအာင္ပင္လယ္ (မႏၱေလး) အင္း၀၊
ေတာင္ျပဳန္း ၊ ေက်ာက္ဆည္ ေဒသသို႕ျပန္ ့ႏွံ ့အေျခခ် လာျပီး မြန္ခမာအႏြယ္
မြန္ ၊၀၊ ပေလာင္တို ့ႏွင့္ ျပန္ဆုံစည္းၾက၍ ေက်ာင္ဆည္ (၁၁) ခရိုင္ေဒသတြင္
အင္အား ႀကီးထြားျပန္႔ႏွံ ေနထုိင္ခဲ့ၾကသည္။
ပန္းေလာင္ျမစ္၊
ေဇာ္ဂ်ီျမစ္ ေဒသတို႔တြင္ ျပန္႔ႏွံစြာ အေျခခ်ေနထိုင္ သည္ကို သိရွိရ၏ ထို
့ေၾကာင့္ ၀ ၊ပေလာင္ လူမ်ိဳးမ်ား (ေရွးဦး ၀၊ပေလာင္) တို႔သည္
ေျမျပန္႔ေဒသမ်ားတြင္ အေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့ၾကေၾကာင္း မြန္ဂို တာတာလူမ်ိဳး
အုပ္စုတို႔ႏွင့္ မၾကာခဏ တိုက္ခိုက္ ၾကရေၾကာင္း ရန္သူတို႔၏ ေႏွာက္ယွက္
တိုက္ခိုက္ျခင္္းကို ရင္ဆိုင္ၾကရေၾကာင္း၊ ျမန္မာ အုပ္စု၀င္တို႔ အလုံးအရင္း
အင္အားၾကီးစြာ ၀င္ေရာက္ လာၾကေၾကာင္း၊ မြန္ဂိုတာတာႏွင့္ အတူ ျမန္မာအုပ္စု
အႏြယ္တို႔၏ တိုက္ခိုက္ ျခင္းေၾကာင္း မြန္ခမာ အႏြယ္၀င္ မြန္၊ ၀ ၊ ပေလာင္
လုအဖြဲ႔ အစည္းျဖိဳခြဲ၍ မြန္အုပ္စုတို႔ ျမန္မာျပည္ ေအာက္ပိုင္း ေဒသတို႔၌
အေျခတည္ က်ေၾကာင္း ၀ ၊ ပေလာင္ အုပ္စု အႏြယ္တို႔
ရွမ္းကုန္ျပင္ျမင့္(ေတာင္ေပၚေဒသ)ရွမ္းျပည္ ေတာင္ပိုင္းႏွင့္ ေရွ ႔ပိုင္း
တို ့ ၀င္ ေရာက္ အေျခခ်ၾကေၾကာင္း သိရွိရ၏။
မြန္ခမာ အႏြယ္၀င္ ၀၊
ပေလာင္ လူမ်ိဳးတို ့သည္ တရုတ္ျပည္ ေတာင္ပိုင္း ယန္းဆီက်န္း ျမစ္၀ွမ္းေဒသမွ
တစ္စု အျဖစ္ထြက္လာ ၾကျပီး တရုတ္ျပည္ ေတာင္ပိုင္း (တာလီေဒသ) ထန္ခ်ဳန္း
ေဒသႏွင့္ ယုန္ခ်န္ ေဒသတို ့တြင္ အေျခခ်၍ျမိဳ႔ ျပျပည္နယ္ငယ္မ်ား
ထူေထာင္ၾကသည္။ မြန္ဂို တရုတ္တို ့၏ အဆက္မျပတ္ အေႏွာက္အယွက္ တိုက္ခိုက္မွူ
ဒဏ္ေၾကာင့္ “တာလီဖူး ႏိုင္ငံေတာ္ (ေကာသမီၻျပည္) “ပ်က္စီးခဲ့ရသျဖင့္ “၀”
အႏြယ္၀င္သည္ သံလြင္ျမစ္အတိုင္း ဆင္းသက္လာၾကျပီး ျမန္မာျပည္သံလြင္ အေရွ
့ျခမ္း ေဒသႏွင့္ အေနာက္ျခမ္း ေဒသတြင္ အေျခခ်ေနထိုင္ၾကေၾကာင္း ေတြ႔ရ၏။
တာလီဖူးျမိဳ ့ျပ ႏိုင္ငံေတာ္ (ေကာသမီၻျပည္) ျဖိဳကြဲ ခဲ့ရျခင္းေၾကာင့္
၀ႏွင့္ ပေလာင္ အႏြယ္စု ကြဲထြက္ခဲ့ရျပီး ပေလာင္ အႏြယ္ စုမွာ
ေရႊလီျမစ္၀ွမ္းႏွင့္ သံလြင္ျမစ္အၾကား ေတာင္တန္းၾကီးမ်ားကို ျဖတ္ေက်ာ္၍
မုံးကို ၾကဴကုတ္ လမ္းေၾကာင္းမွ ကြတ္ခိုင္ ၊သႏီၷ လားရွိဳး ၊ မိုင္းရယ္
သို႔၀င္ေရာက္ၾက သည္။ AD ၁၀ရာစုတြင္ ပေလာင္အႏြယ္စု တစ္ခုမွာ
ေရႊလီျမစ္ေၾကာင္းအနီး က်ယ္လန္႔ (နမ့္ခမ္း- မူဆယ္)တြင္ ျပန္လည္ စုစည္းၾကျပီး
ျမိဳ႔ျပေက်းျပည္ (ဒုတိယ ေကာသမီၻျပည္) အျဖစ္ ထူေထာင္ၾကျပန္သည္။
ထို႔ေနာက္တြင္ က်ယ္လန္႔ (ေက်းျပည္) ကို မြန္ဂို တရုတ္တို႔၏ တိုက္ခိုက္
ဖ်က္စီးျခင္း ခံရျပန္သည္။ က်ယ္လန႔္ ေက်းျပည္ ထြန္းကားစဥ္တြင္ ပဲခူး
-ေတာင္ငူ- ေက်ာက္ဆည္ ေဒသတို႔မွ အင္အား ၿပိဳကြဲလာသည့္ မြန္ ၊ ၀ ၊ ပေလာင္
အႏြယ္ စုအနက္မွ ပေလာင္ အႏြယ္စုသည္္ ျမန္မာ
ျပည္ေျမာက္ပိုင္းသို႔ဆန္တက္လာၾကျပီး ေရႊလီခ်ိဳင့္၀ွမ္း ေဒသရွိ အႏြယ္စုတို
့ႏွင့္ ပူေပါင္း၍ ေတာင္ေပၚေဒသ၌ ျမိဳ ့ျပ ေက်းျပည္စုစည္း တည္ေထာင္ၾကျပန္သည္။
ရာ၀မတီဟုပင္ အမည္တြင္၍ ျမိဳ ့ေတာ္ကို “က်ေကာင္း” (မိန္းေကာင္း) ျဖစ္သည္။
ခရိုင္ (၂၉) ခု ဖြဲ ့စည္းထားေၾကာင္းႏွင့္ ပေလာင္အမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားျဖစ္ၾကသည့္
(ရူမည္း၊ ရူလ်ဲန္း၊ရူေကာ)တို ့၏ ျမိဳ ့ျပေက်းျပည္ျဖစ္ျပီး
စည္ပင္ထြန္းကားခဲ့၏ ေတာင္ေပၚကုန္းျမင့္၌ တည္ထားျခင္းေၾကာင္း
ရန္အႏၱရာယ္မ်ားကို ခုခံႏိုင္ ကာကြယ္ႏိုင္ရန္ႏွင့္ ရန္သူ၏ တိုက္ခိုက္မွဴ
မလြယ္ကူေစရန္ ျဖစ္ဟန္ရွိသည္ဟု ဆိုသည္။
ေျမာက္ဘက္မြန္-အန္နမ္(ေရွးမြန္၊၀ ၊ပေလာင္)
ခရစ္ မေပၚမီ ေလးရာစုႏွင့္ အထက္ကာလေလာက္က မြန္ခမာ မ်ိဳးႏြယ္၀င္ျဖစ္ၾကေသာ
မြန္၊၀ ၊ပေလာင္၊ ခမာတို႔သည္ အာရွအေရွ ့အလယ္ပိုင္း၊ အာအေရွ႔ေတာင္ပိုင္း
ကုန္းျမင့္ေဒသတို႔၌ အေျခစိုက္ ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ အေရွ႔ ေတာင္ပိုင္း၏
ေျမာက္ဘက္ အရပ္ေဒသမ်ားတြင္ အေျခခ်ေနထိုင္ၾက၍ ေျမာက္မြန္- အန္နမ္
အႏြယ္ဟုေခၚသည္။ခမာတို႔တုန္ကင္ (Tong King) အရပ္ေဒသမွ ေတာင္ဖက္ ကေမၻာဒီးယား
သို႔ဆင္းသက္လာ ၾကစဥ္က မြန္ခမာအႏြယ္ ျဖစ္ၾကေသာ မြန္၊၀ ၊ပေလာင္ တို႔သည္
အင္ဒိုခ်ိဳင္းနား ကြ်န္းဆြယ္ကို ေထာင့္ျဖတ္လမ္းျဖင့္ ေလာ( လာအို) ေျမာက္ဖက္
ေဒသ ၊ ထိုင္းညာေဒသ၊ ျမန္မာျပည္ ေအာက္ပိုင္းေဒသႏွင့္ ျမစ္၀ကြ်န္းေပၚသို
့၀င္ေရာက္လာၾကျခင္ျဖစ္သည္။
ေရွးမြန္ခမာ လူမ်ိဳး ႏြယ္ျဖစ္ေသာ
ေျမာက္ပိုင္းမြန္ အန္နမ္ ဟူသည္ လာအိုေျမာက္ပိုင္း ေဒသက ထဲင္ (T’ENG)ခါမု
(KHA’ MU) ၊ လဲမဲက္ (LEMET)၊ ေတာင္ယူနန္ အရပ္က ဖုမန္(P’U- MAM)၊
အေရွ႔ျမန္မာက လ (လြယ္လ) ၀၊ ပေလာင္၊ ရိအန္၊ ဒေနာ တို႔ျဖစ္ၾကသည္။ ခရစ္ မေပၚမီ
ေလးရာစုအထက္ ကာလက ယူနန္ အလယ္ပိုင္း အရပ္ေဒသ (ဗဟိုယူနန္)တြင္ အေျခခ်
ေနထိုင္ျပီး ျဖစ္ၾကေၾကာင့္ႏွင့္ ခရစ္မေပၚမီ ေလးရာစုေနာက္ပိုင္းကာလသို႔
ေရာက္ေသာအခါ ယူနန္ေတာင္ပိုင္း အရပ္ေဒသ၌ ျပန္ ့ႏွံ ့အေျခခ် ေနထိိုင
္ၾကျပီးျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုသည္။ ကုန္းျပင္ျမင့္ျဖစ္ေသာ ဗဟို ယူနန္အရပ္ ေဒသတြင္
အေျခခ်ေန ထိုင္ၾကေသာ ေျမာက္မြန္- အန္နမ္တို ့သည္ ခရစ္မေပၚမီႏွစ္ (၂၀၀)ခန္႔က
ေျမာက္ဖက္ရွိ တရုတ္တို႔ႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ အေရွ႔ ေတာင္တုန္ကင္တို႔ႏွင္႔
လည္းေကာင္းေရာင္း၀ယ္ ေဖာက္ ကား မွဳရွိေနျပီျဖစ္သည္။
ခရစ္မေပၚမီႏွစ္ (၁၀၀) ခန္႔ေလာက္တြင္ တိဗက္-ျမန္မာ (TIRBTO-BURMAN)
အႏြယ္စုသည္ သံလြင္ျမစ္၊ မဲေခါင္ႏွင့္ ယန္စီျမစ္ အထက္အညာပိုင္း ေဒသမ်ားမွ
ေျမနိမ့္ အရပ္ဆီသို ့ေျပာင္းေရႊ ့လာၾကေလသည္။ ခရစ္(၁)ရာစုအတြင္းမွာ
တိဗက္-ျမန္မာအႏြယ္၀င္ လူမ်ိဳးတို႔သည္ မဲေခါင္-သံလြင္ျမစ္ ႏွစ္အၾကား
ေရႊလီျမစ္ညာေဒသ (ယခုနမ့္ခမ္း အေရွ႔ေျမာက္ ေဒသ) အထိတိုး၀င္ အေျခခ်
ေနထိုင္လာၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရွးမြန္ခမာမ်ိဳးႏြယ္ ေျမာက္ဘက္
မြန္-အန္နမ္လူမ်ိဳးစုမ်ားသည္ ျမန္မာျပည္ အထက္ပိုင္းေဒသ၊ ရွမ္းျပည္၊ လာအို
(ေလာ) ေဒသမ်ားဆီသို႔ ေရႊ႔ေျပာင္းလာ ၾကေလသည္။
ထိုအခ်ိန္ကာလမ်ားတြင္
ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားက ျမန္မာႏိုင္ငံအေရွ ့ပိုင္းေဒသမွ ထိုးေထာက္
၀င္လာျပန္၍ ေရွး၀၊ ပေလာင္လူ မ်ိဳးူတို႔သည္ ျမန္မာျပည္ အထက္ပိုင္း ကသာ၊
မိုးညွင္း၊ မိုးေကာင္း၊ခ်င္းတြင္း- ဧရာ၀တီျမစ္ေၾကာင္း အတိုင္းအရွ ဘက္မွ
ေတာင္ျပဳန္းေဒသ၊ေအာက္ပင္လယ္ေဒသ၊မတၱရာ၊ ေက်ာက္ဆည္ေဒသ၊ ပ်ဥ္းမနားေဒသ
ဆီသို႔လည္းေကာင္း၊ ဧရာ၀တီျမစ္ ေၾကာင္းအေနာက္ဖက္ ပခုကၠဴေဒသ၊ ေရစၾကိဳေဒသ၊
မင္းဘူးေဒသ၊ ပန္းေတာင္း အရပ္ေဒသ အထိတိုင္ ဆင္းသက္ပ်ံ႔ႏွံ႔
သြားၾကေလသည္။ထို႔ေနာက္ ေခတၱရာ(ျပည္)ေဒသထိ ေရာက္ရွိျပီးေနာက္မွ ၀င္လာေသာ
ေရွး ပ်ဴ လူမ်ိဳးမ်ား ႏွင့္ရွိေန ခဲ့ၾကသည္။
ျမန္မာေျမ၏ သဘာ၀
အေလ်ာက္တည္ရွိမွဳမွာ အေနာက္ဘက္က ဧရာ၀တီ၊ အလယ္ေၾကာက သံလြင္၊ အေရွ႔ေၾကာမွာ
မဲေခါင္ၾကီး(သုံး)စင္းတို႔၏ ၾကားတြင္ ကုန္းျပင္ျမင့္ႏွင့္ ေတာင္ၾကား
ခ်ိဳင့္၀ွမ္းက်ယ္အျဖစ္ တည္ရွိလ်က္ေနသည္။ ဗမာမ်ိဳးႏြယ္ အုပ္စု၊
ရွမ္းမ်ိဳးႏြယ္အုပ္စု ၊ကခ်င္မ်ိဳးႏြယ္ အုပ္စုတို႔သည္ ကရင္မ်ိဳးႏြယ္
အုပ္စုမ်ား တည္ရွိ အေျခခ်ရာ အရပ္ေဒသအထိ ေရာက္ရွိလာေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္
လြယ္လ(၀)မ်ိဳးႏြယ္အုပ္စု မ်ားသည္ အေရွ႔တစ္ေက်ာ ေတာင္တန္းမ်ားေပၚသို႔
ေရာက္ရွိ သြားၾကသည္။ ပေလာင္ မ်ိဳးလြယ္အုပ္စုမ်ားတို ့ ေတာင္တန္း
ခပ္နိမ့္နိ္မ့္ အပိုင္းေဒသမ်ားတြင္ ေျပာင္းေရႊ ့အေျခခ်ၾကရသည္။
ပုဂံေခတ္၊ အင္း၀ေခတ္ဦး ကာလက ပေလာင္ လူမ်ိဳးတို႔သည္ ယခုထက္
လူဦးေရမ်ားျပားစြာ ရွိခဲ့သည္။ ယခုထက္လည္း ေနရာေဒသ က်ယ္ျပန္
့စြာေနထိုင္ၾကသည္။ ခရစ္ ၁၃၇၅-ခု ကာလတြင္ ပေလာင္တို႔သည္ေတာင္ငူ မတည္မီ
ေပါင္ေလာင္ျမိဳ႔၌ ယာယီ နန္းစိုက္ခဲ့ၾကေၾကာင္း အဆိုရွိ သည္။
ပေလာင္မ်ိဳးႏြယ္စု၀င္ ရုမိုင္း ပေလာင္ရာဇ၀င္ ၌လည္း ဤေတာင္ငူ မတည္မီ
ေတာင္ငူျမိဳ ့အနီး၌ ယာယီနန္းစိုက္ တည္ခဲ့ေၾကာင္းကို ဆိုထားသည္။
(သကၠရာဇ္ ၆၈၃-၇၃၇/စာရင္း၆၈၆/က ၁-၂)
ပုဂံေခတ္က ပုဂံေအာက္ဘက္ ဧရာ၀တီ အေနာက္ဘက္ “မုနလြန္
“၌ပေလာင္(ေပါင္ေလာင္)လူမ်ိဳးမ်ားကို သက္ လူမ်ိဳးတ႔ို ႏွင့္ အေျခခ်
ေနထိုင္ၾကေၾကာင္း ဆိုထားသည္။ (ပုံ၃၈၄-က/၈၀၊ပုံ ၂၁၆/ဒ၂) ယခုတြင္ကာ
၎အရပ္ေဒသတို႔တြင္ ပေလာင္တို႔ကို မေတြ႔ရေတာ့ေခ်။ ပုဂံေခတ္ ေႏွာင္းထိ ပခုကၠဴ
ေျမာက္ဘက္ အရပ္တို႔တြင္ ပေလာင္ရြာၾကီးမ်ား ရွိခဲ့ေၾကာင့္၊ အရည၀ါသီေတာရ
ေက်ာင္း၊ အရွင္မဟာကႆပအား ငယ္စဥ္ကတည္းက ေကြ်းေမြးျပဳစု ေစာင့္ေရွာက္ထား၍
ေပါင္ေလာင္ ရွင္ကႆပဟု အမည္တြင္ ရေၾကာင္း၊ေပါင္ေလာင္ရွင္ကႆပ
ပ်ံလြန္ေတာ္မူျပီး ရုပ္ကလာပ္ေတာ္ကို ေပါင္ေလာင္(ပေလာင္)တို႕က လာေရာက္
လုယူခဲ့ေၾကာင္းဆိုသည္။
(ပုံ၄၂၃၊၄၂၄၊၄၈၁)(ပုံ၃၆၉ က၊ခ)
မင္းဘူး(၆) ခရိုင္ေဒသသည္ ပေလာင္၊ ၀ ေဒသ ျဖစ္ခဲ့ေၾကာင့္ မင္းဘူးခရိုင္
စကုႏွင့္ ခမ္တီ(ခႏီၱ)နယ္တို႔၌ေပါင္ေလာင္ (ပေလာင္) တို႔၏ ဆည္ေျမာင္း၊
ဆည္ေရေသာက္ လယ္မ်ားရွိေၾကာင့္ ေက်ာက္စာတြင္ ရွိသည္။ (ပုံ ၃၆၉က/ခ)
ေနာက္ပိုင္းမွ ေရးထိုးေသာ ဗမာရာဇ၀င္တို႔တြင္ ေက်ာက္ဆည္၊ မင္းဘူး
ဆည္ေျမာင္းမ်ားကို ဗမာတို႔ဆည္ တည္ေဆာက္ၾကသည္ဟု ဆိုျငားလည္း ေရွးေက်ာက္စာတို
့မွာ ပေလာင္၊၀ တို ့တည္ေဆာက္ခဲ့ေၾကာင္းဆိုသည္။
(ပုံ၁၄၈-ခ၊၁၈၄၊၃၉၂)
ေက်ာက္ဆည္အေရွ႔ ဘက္ျခမ္းေဒသ သင္းတြယ္ေျမာင္း(သင္းတြယ္ဆည္)၀န္းက်င္တြင္
ပေလာင္၊၀ တို႔၏ရြာၾကီးမ်ား ရွိခဲ့သည္။ ဗမာ့အႏြယ္စုတို့
မ၀င္လာမီကတည္းကေပါင္ေလာင္(ပေလာင္)၊၀ တို႔ေနခဲ့ၾကျပီး ၎ဆည္ေရေသာက္
လယ္တို႔ကို စတည္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္းဆိုသည္။ (ပုံ ၂၀/၂၊၃၆၈ ခ/၈၊၈/၆၊၇၊၃၆၉ က/၇
၊၈ ၊၃၆၉ ခ/ ၇၊၄၀၁/၂၊၄၆၀/၃၊၅၃၂/၁၅) ပေလာင္တို ့သည္ စစ္ကိုင္းအထက္ပိုင္းေဒသ၊
ခ်င္းတြင္ျမစ္ညာ ေဒသျဖစ္သည့္ ဆင္ကလို၊ ခႏီၱ)ႏွင့္ ကဒူအရပ္အၾကားတို ့၌
ေနခဲ့ေၾကာင္း ေတြ ့ရသည္။ (တံတားဦး၊ငဲေမာင္းကန္ရြာ ရန္ေအာင္ျမင္
ဘုရားအေနာက္ေက်ာက္စာ စာ-၈ သကၠရာဇ္ ၇၆၂ (ခရစ္ ၁၄၀၂)
ဆုိရမည္မွာ
ပေလာင္တို႔သည္ ျမန္မာ ေျမျပန္႔ေဒသ အႏွံ ့အျပားေနထိုင္ခဲ့ၾကေၾကာင္းႏွင့္
ျမန္မာေျမေတာင္ပိုင္း အရပ္ေဒသရွိ မြန္၊ မြန္ခမာတို ့ႏွင့္ လည္းဆက္သြယ္
ကူးလူးဆက္ဆံမွဳ ရွိၾကေၾကာင္း ေတြ႔ရွိသည္ဟု ဆိုသည္။ ပေလာင္တို႔သည္
ယူနန္ေတာင္ပိုင္း (ေတာင္ယူနန္) ရွမ္းျပည္ေျမာက္ပိုင္းႏွင့္
သံလြင္အေနာက္ျခမ္းေဒသ၊တပိန္ျမစ္ႏွင့္ ေရႊလီျမစ္အၾကားေသး၊
ေရႊလီျမစ္၀ွမ္းေဒသတစ္ေလွ်ာက္ႏွင့္ ဧရာ၀တီျမစ္၀ွမ္းေဒသ
တစ္ေလွ်ာက္ေခတၱရာျပည္အထိ၊ ျမန္မာျပည္ အလယ္ပိုင္းေဒသ ႏွင့္
ခ်င္းတြင္းျမစ္ညာေဒသမွ ခႏီၱေဒသထိ၊ ေက်ာက္ဆည္ေတာင္ျပဳန္းႏွင့္ မတၱရာေဒသတို
၌ျပန္ ့ႏွံစြာ အေျခခ်ေနထိုင္ ခဲ့ၾကေၾကာင္း ေတြ ့ရွိရေပသည္။
၀၊ပေလာင္တို့၏၊ ေရွးေဟာင္းျမိဳ ့ျပႏိုင္ငံေတာ္မ်ား
ပေလာင္တို ့သည္ ၎တို ့အေျခခ်ေနထိုင္ရာ ေဒသမ်ား၌ ျမိဳ ့ျပျပည္ရြာမ်ား
တည္ေဆာက္ၾကကာ တိုင္းေက်းျပည္ငယ္မ်ား ထူေထာင္ လႊမ္းမိုးအုပ္စုိး ခဲ့ၾကသည္။
ဤသို႔ေသာ ျမိဳ့ျပျပည္ရြာမ်ား ထူေထာင္ၾကရာတြင္ သု၀ဏၰဘူမိ၊ ဟာရိပုဥၥ၊ေရွး
ေဟယာင္း လပ္ပူရီစသည့္ ၿမိဳ့ျပႏိုင္ငံမ်ားကို မြန္၊၀၊ ပေလာင္တို့က စုေပါင္း
ထူေထာင္ခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ျဖစ္သည္။ ၀၊ပေလာင္ တို႔သည္ တပိန္းႏွင့္ ေရႊလီျမစ္
ေက်ာင္းတို႔မွ ဆင္းသက္လာၾကျပီး ေရွးေဟာင္း တေကာင္း ေက်းျပည္ကို
ဦးစြာထူေထာင္ ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ပေလာင္ရာဇ၀င ္အဆိုတြင္ ပေလာင္၊၀တို႔သည္
ေတာင္ယူနန္တြင္ တာလီကန္ ေဒသႏွင့္ နဂါးအိုင္ကို အေျချပဳ၍ ေကာသမီၻျပည္ ကို
အၾကီးအကယ္ဆုံး တည္ေဆာက္ခဲ့ျပီး အင္အားၾကီးမား ေတာင့္တင္းေသာ
ႏိုင္ငံေတာ္ျဖစ္ခဲ့သည္။
ခရစ္ မေပၚမီႏွစ္ ၄၅၀ ေလာက္မွာ
တရုတ္အႏြယ္စုတို႔ ပိတ္ဆို႔တိုက္ခိုက္ခဲ့၍ ၀၊ပေလာင္တို႔၏ ေကာသမီၻေရႊျပည္မွာ
ျပိဳလဲကာ အင္အားခ်ိနဲ႔ က်ဆင္း သြားခဲ့ရသည္။ ၀၊ပေလာင္ တို႔၏ ေရွးေစာင္း
ေကာသမီၻေရႊျပည္ လက္ေအာက္ခံ ျပည္နယ္ငယ္မ်ား၊ ေက်းျပည္နယ္မ်ားႏွင့္ အနယ္အပယ္
မ်ားစြာ ရွိေလရာ ပုရ္မံင္( မရမံ-အုပ္ခ်ဳပ္မင္း) ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကသည္။
၀၊ ပေလာင္တို႔ ထူးေထာင္ခဲ့ၾကေသာ ျပည္နယ္ ငယ္မ်ားတို႔မွာ ေကာင္းစင္
ဂႏၶာလရာဇ္ျပည္၊ တကာင္ပုရ ႏၱပၸျပည္၊ က်ေကာင္း ရာမၼ၀တီျပည္(ယခု-ေက်ေကာင္)၊
သိည္၀ီရဌ (ယခု-သီႏီၷ)သီရိပူရ (ယခု သီေပါ)၊ႏွင့္ ဇယ္လန္
့၊မိုးညွင္း၊မိုးေကာင္း၊အ၀ ၊ေပါကၠ(ပုဂံ)ေက်းျပည္ငယ္တို ့ျဖစ္ေလသည္။
၀၊ပေလာင္တို႔ ထူေထာင္ခဲ့ေသာ ေကာသမီၻျပည္(ဘီစီ ၁၁၀၀-၄၅၀ခန္ ့)
ျပိဳလဲသြားရျခင္းသည္ ၀အႏြယ္စုႏွင့္ ပေလာင္အႏြယ္စု တို႔
လမ္းခြဲသြားၾကရျခင္းျဖစ္ဟု ၀၊ပေလာင္ ရာဇ၀င္အဆိုတြင္ ရွိေလသည္။ ပေလာင္
အႏြယ္စုတို႔သည္ ေကာသမီၻျပည္ ျပိဳလဲ သြားျပီး ၀ အႏြယ္စုႏွင့္
ပေလာင္အႏြယ္စုတို ့သည္ ရွမ္းျပည္ႏွင့္ ျမန္မာေျမျပန္ ့ေဒသမ်ားသို ့ဆင္း
သက္ၾကကာျပန္ ့ႏွံသြား ၾကသည္။
ပေလာင္ လူမ်ိဳးတို႔သည္ မိသားစု(သို႔)
မ်ိဳးႏြယ္ဖြဲ႔စည္းမႈ ၊ျပန္ ့ႏွ႔ံရာေဒသ၊ ဆင္ယင္ထုံးဖြဲ႔မႈ၊ ရိုးရာ
ဓေလ့အစဥ္အလာ၊ ကိုးကြယ္ ယုံၾကည္မႈ၊ ဘာသာတရား ၊က်င့္၀တ္တရား၊ ဘာသားစကား၊
ဘာသာစာေပ၊ ရိုးရာ အဆင့္အလာေျပာဆို မွတ္သားခ်က္ ရိုးရာ မဂၤလာအခမ္းအနား
အဆိုအက အတီး အမႈတ္၊ ရိုးရာတူရိယာ၊ ရိုးရာလုပ္ငန္းခြင္ ကိရိယာ
တန္ဆာ၊အႏုသုခုမ သဘင္ဂီတ၊ အသက္ေမြးမႈ၊ လူမႈ ဆက္ဆံေရး က်င့္၀တ္၊
တရားစီရင္ထုံး၊ လူမႈေရး က်င့္၀တ္စသည့္ က႑ေပါင္းမ်ားစြာကို
အမ်ိဳးသားလူမ်ိဳးစု လကၡဏာ အျဖစ္ထိန္းသိမ္း လာၾက၍ သမိုင္းေၾကာင္းအေပၚ
ရပ္တည္ႏိုင္ခဲ့ၾကသည္။
ပေလာင္၊လက္ဖက္ႏွင့္ ေတာင္ပိုင္နယ္
ပေလာင္တို႔သည္ ေရွးစဥ္ကပင္ မိရိုးဖလာ ဗုဒၶဘာသာကို သက္၀င္ယုံၾကည္ခဲ့ၾကသည္။
လက္ဖက္ လုပ္ငန္းျဖင္ ေအးခ်မ္းစြာ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း ျပဳႏိုင္ၾကျပီး
အစဥ္အလာမပ်က္ ရိုး ရာ ဓေလ့ ထုံထမ္းမ်ားႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ အစဥ္အလာတို႔ကို
ေစာင့္ထိန္း ၾကလ်က္ရွိသည္။ ပေလာင္တို႔သည္ ေရွးအခါက လြယ္လုံ(၀ါ)
ေတာင္ပိုင္ျပည္ကို ထူေထာင္ခဲ့ၾကျပီး ပရမံ(ပူရ္မံင္) ျပည့္ရွင္မင္း
အုပ္ခ်ဳပ္မွဳ အစဥ္ အလာကို ထူေထာင္ က်င့္သုံးလာခဲ့ၾကသည္။
လြယ္လုံ
ျပည့္ရွင္မင္း(၀ါ) ေတာင္ပိုင္ျပည့္ရွင္ မင္းေရႊနန္းရွင္ ရာမဓိမင္း
လက္ထက္ေတာ္တြင္ မင္းၾကီး ကိုယ္တိုင္ ေယာနက တိုင္း
(ယူနန္ျပည္)သို႔ခရီးၾကြခ်ီေတာ္မူျပီး ဗုဒၶေဒသနာေတာ္ ႏွင့္အတူ
ျပည္သူျပည္သားမ်ား လုပ္ကိုင္ စားသုံးႏိုင္ရန္ နတ္သစ္ ေစ့(နိလဗီဇ)
လက္ဖက္ေစ့မ်ားကို ယူေဆာင္ လာခဲ့ေလသည္။ မင္းၾကီးသည္ ေတာင္ပိုင္ျပည္သို႔
ျပန္ေရာက္ရွိေတာ္မူေသာအခါ မိမိ၏ အမ်ိဳးအႏြယ္ ျဖစ္ၾကကုန္ေသာ ပေလာင္တို႔အား
လက္ဖက္ မ်ိဳးေစ့ကို ေပးသနား ေတာ္မူကာ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္း ျပဳၾကရန္
စိုက္ပ်ိဳးလုပ္ကိုင္ေစျပီး၊ သက္၀င္ယုံၾကည္ စြာ ကိုးကြယ္ ႏိုင္ၾကရန္
ဗုဒၶေဒသနာေတာ္ကို ခ်မွတ္ေပးခဲ့၏။
ဤတြင္ ေတာင္ပိုင္ျပည္၌ ဗုဒၶဘာသာလည္း
စည္ပင္ ထြန္းကားလာသကဲ့သို႔ လက္ဖက္ လုပ္ငန္းမ်ားျဖင့္ ပေလာင္တို႔မွာ
ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာ လာၾကေလသည္။ ေတာင္ပိုင္ျပည့္ရွင္ ရာမဓိမင္းက “ငါတို႔
လူမ်ိဳးသည္ ဗုဒၶဘာသာကို အဦးအမြန္ ျပဳၾက ရသည့္ လူမ်ိဳး ျဖစ္ရေလရကား
လက္ဖက္ျဖင့္ ၾကြယ္၀ ခ်မ္းသာၾကရေလ သည္။”ဟူ၍ ဥဒါန္း က်ဴးရစ္ျပ႗ိတ္ ေတာ္ျပဳေပး
ေတာ္မူသည္ဟု အစဥ္အလာယုံၾကည္မွဳ ရွိၾကေလသည္။ ေတာင္ပိုင္ ျပည့္ရွင္
မင္းရာမဓိမင္းသည္ မိမိတို႔ ပေလာင္တို႔အား ေက်းဇူးေတာ္ ျပဳခဲ့သည္ဟူေသာ
အစဥ္အလာ ယုံၾကည္မွဳရွိ လာ၍ ယေန႔တိုင္ “ယမဓိ စံ၀္ေကစူ” ယမဓိ ရာမဓိမင္း၊
စံ၀္ေပစူ ေက်းဇူးေတာ္ ရွင္ဟူ၍ အစည္အလာ ေျပာဆို ေလ့ရွိၾကေလသည္။
ပေလာင္တို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာကို သက္၀င္ ယုံၾကည္ၾကျပီး ေစတနာ သဒၵါတရား ျဖဴစင္
ျပည့္၀ၾကည္၍ “တစ္မူးရလို ့တစ္ပဲလွဴ တို႔ရွမ္း ပေလာင္ေတာင္သူ တူႏိုင္ရိုးလား
“ဟူ၍ေျပာစမွတ္ ျပဳၾကေလသည္။ သို ့ျဖစ္၍ ပေလာင္ႏွင့္ လက္ဖက္၊ လက္ဖက္ႏွင့္
ပေလာင္ကို ယွဥ္တြဲသိရွိ အသိအမွတ္ ျပဳၾကသည္။“လက္ဖက္ ေကာင္းစားခ်င္ရင္
ပေလာင္ေတာင္တက္ ေနေစ” (လက္ဖက္ ေကာင္း စားလိုလွ်င္ ပေလာင္ ေတာင္တက္ေနပါ။)
ဟူ၍ ပေလာင္ေတာင္ လက္ဖက္ကို ခ်ီးမြမ္းေလ့ ရွိသကဲ့သို ့ေနရာေဒသ
အခ်ိန္အခါႏွင့္ ဇြဲ ့လုံ ့လ၀ိရိယ အေရးပါပုံကို ခိုင္းႏွိဳင္း ေျပာဆို
ထားသည့္ အဆိုစကားပုံရွိေလသည္။
ယေန႔ ကမၻာတစ္ခုလုံး စြဲလမ္း
ႏွစ္သက္ၾကသည့္ လက္ဖက္ကို စတင္စိုက္ပ်ိဳးသူမ်ားမွာ တရုတ္-ျမန္မာ နယ္စပ္
ပေလာင္မ်ားပင္ ျဖစ္ၾကျပီး ေျမာက္ပိုင္း မြန္-ခမားမ်ားလည္း ပါ၀င္မည္ဟု
ယူဆရေၾကာင္း သမိုင္း ပညာရွင္တိုက ဆိုၾကပါသည္။ ပေလာင္တို႔ ေနထိုင္ရာ
ေဒသၾကီးကို တရုတ္တို႔က “ခ်ရွန္ “ (CH’A-SHANG) “လက္ဖက္ေတာင္” ဟုေခၚၾက သည္။
အေနာက္ႏိုင္ငံႏွင့္ အာရပ္ တို႔ကတရုတ္ျပည္ႏွင့္ တရုတ္လူမ်ိဳး အေၾကာင္းကို
ခရစ္(၈၁၅)ခုကပင္ ေဖာ္ျပရာမွာ တရုတ္- ျမန္မာေဒသ၌ ထြက္ရွိသည့္ လက္ဖက္
အေၾကာင္းမ်ားကိုပါ စတင္ေဖာ္ျပ ေရးသားခဲ့ၾကသည္။ ခရစ္(၈၆၃)ခုႏွစ္က ေရးခဲ့သည္။
မန္ရွဳ က်မ္းတြင္-လက္ဖက္ကို ယင္ရွန္(TIN-SHENG)ႏွင့္ မန္ဆည္(MENG_SHE)နယ္
တာလီအိုင္၀န္း က်င္ေဒသ မ်ားတြင္ စိုက္ပ်ိဳးေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပထားခဲ့သည္။
ခ်ရွန္(CH’A-SHAN) လက္ဖက္ေတာင္ကို ယခု ဘယ္အရပ္တြင္ ရွိပါသလဲ ဟုေမးျမန္း ပါက
နမ့္ေမာ၀္(ေခၚ) ေရႊဘလီျမစ္၏ ေတာင္ဘက္ဆီသို႔ကခ်င္ မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ား
၀င္ေရာက္လာ၍ ပေလာင္တို ေရွာင္တိမ္းသြား သည့္ေနရာျဖစ္ေသာ (နမ့္ဆန္)
ေတာင္ပိုင္နယ္(ရွမ္းျပည္) ဟုဆိုၾကရေပမည္။ ခ်ရွန္(ေခၚ)လက္ဖက္ ေတာ္ဟူသည့္
အမည္ကို မင္ေခတ္(ခရစ္ ၁၃၆၈-၁၆၆၂) က ေခၚေ၀ၚ သုံးႏွဳန္းသည္ဟု ဆိုသည္။
ပေလာင္တို႔သည္ ေရာက္ရွိ ေနထိုင္သည့္ အရပ္သည္ ေဘးရန္ ေရွာင္တိမ္းရင္း
ေတာင္ဖက္သို႔ ေရႊေျပာင္း သြားၾကရာမွ ရွမ္းျပည္ နယ္ သို႔ ေရာက္ရွိလာရျပီး
ပေလာင္တို စိုက္ပ်ိဳးသည့္ လက္ဖက္ စိုက္ခင္း မ်ားကိုလည္း ေရွးယခင္က ေခၚေ၀ၚ
ခဲ့သည့္အတိုင္ ဆက္လက္ကာ လက္ဖက္ေတာင္ဟု တရုတ္တို ့က ေခၚဆိုရျခင္း
ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုပါသည္။
ပေလာင္တို႔သည္ ေျမျပန္႔ ေဒသမ်ား၌
လည္းေကာင္း၊ ေတာင္ေပၚ ကုန္းျမင့္ေဒသမ်ား၌ လည္းေကာင္း ၀င္ေရာက္လာသည့္
လူမ်ိဳးစုတို႔၏ ရန္ကို ေရွာင္တိန္းလို၍ အျခားနယ္ေျမ ေဒသမ်ားသို႔ေရႊ
့ေျပာင္း သြားေလ့ရွိသည္ကို ေတြ ့ရွိရသည္။ ပေလာင္တို႔သည္ တိုက္ခိုက္ေရးညံ့၍
မဟုတ္ေၾကင္း၊ စုေပါင္း ေတာ္လွန္ဖို႔၊စုေပါင္း လက္တြဲတြန္းလွန္းဖို႔
အေလ့အထမရွိၾက၍ျဖစ္ ေၾကာင္း၊ သမိုင္း ပညာရွင္မ်ား ေလ့လာ ေဖာ္ထုတ္ ေတြ
့ရွိရျခင္းျဖစ္သည္
0 comments:
Post a Comment